Kan bostadsrättsföreningen neka mig att hyra ut i andra hand när jag studerar utomlands?

Hejsan! Jag har en bostadsrätt som jag har hyrt ut i andra hand i över fem år p.g.a. utlandsstudier. Jag har ett år kvar men bostadsrättsföreningen har avslagit min ansökan om förlängning. De klagar på att det är för många som hyr ut i andra hand inom området och att det är låg närvaro inom styrelsen. Mina tidigare hyresgäster har skött sig utmärkt och inga klagomål har inkommit. Har jag någon chans att pröva mitt fall hos hyresnämnden? Jag tycker själv att jag har ett godtagbart skäl till att få hyra ut eftersom jag köpte lägenheten med tanke på att flytta tillbaka efter mina studier. Sedan frågade jag även om det går bra att hyra ut ett rum med inneboende-avtal, vilket tydligen går bra så länge jag vistas i lägenheten. Hur borde jag gå tillväga? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du anser att mitt svar på något vis behöver kompletteras eller förtydligas är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Din fråga aktualiserar de bestämmelser kring andrahandsuthyrning som finns i bostadsrättslagen (lagrumshänvisningar avser i det följande den lagen).

Enligt 7 kap. 10 § krävs styrelsens samtycke för att andrahandsuthyrning ska få ske. Vägrar styrelsen att ge sitt samtycka till andrahandsuthyrningen kan hyresnämnden istället lämna tillstånd (7 kap. 11 §). Hyresnämnden ska bevilja andrahandsuthyrningen om bostadsrättshavaren har "skäl" till uthyrningen och om föreningen inte har "befogad anledning att vägra samtycke".

Lagtexten ger ingen närmare vägledning om vad som utgör ett giltigt skäl eller under vilka omständigheter det är acceptabelt att föreningen motsätter sig andrahandsuthyrning. Utgångspunkten är dock att bostadsrättshavaren har stor frihet att hyra ut i andra hand och att det inte behöver röra sig om något tungt vägande skäl för att tillstånd ska lämnas. Utlandsstudier är definitivt ett giltigt skäl.

I en situation där du inte hyrt ut lägenheten tidigare är jag således i princip säker på att hyresnämnden hade upphävt styrelsens avslag på din ansökan. Eftersom uthyrningen pågått under förhållandevis lång tid betraktar jag dock läget som mer oklart. Det är inte omöjligt att tänka sig att hyresnämnden skulle anse att du inte längre har ett giltigt skäl till andrahandsuthyrning med tanke på att du vistats utomlands under så pass många år. Eventuellt kan hyresnämnden också ta hänsyn till föreningens argument om att en stor andel av lägenheterna hyrs ut i andra hand (en bostadsrättsförening fungerar ju inte om majoriteten av medlemmarna skulle bestämma sig för att hyra ut i andra hand och bo på annan ort).

Sammanfattningsvis är jag försiktigt optimistisk rörande dina möjligheter att få föreningens beslut ändrad i hyresnämnden. Sannolikt skulle ett tillstånd från hyresnämnden begränsas till exempelvis ett år (vilket ju verkar vara fullt tillräckligt för dig). Om du vill ha hjälp med att författa en ansökan till hyresnämnden kan du kontakta mig via mejladressen ovan, så lovar jag att göra mitt bästa. Föredrar du professionell juridisk uppbackning kan du höra av dig till mina duktiga färdigutbildade kollegor här på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare