FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/03/2016

Kan en 17-åring dömas för att ha betraktat barnpornografi?

Hej! Idag när jag besökte en främmande porrhemsida, vilket jag sällan gör, så kom det upp att jag var anklagad för att ha "betraktat barnpornografi". I videon eller de videorna jag såg, så smygfilmades kvinnor som bytte om, och av vad jag såg så var ingen person i videon yngre än 18. Man kan säga att jag hamnade lite fel, det var inte direkt den typen av video jag var ute efter. Frågan är, kan jag bli dömd för detta även fast jag själv bara är 17år?

Ps. Det kan ha varit så att popup fönstret som sa anklagade mig för brott bara var ett virus, men jag är ändå intresserad ifall en minderårig skulle kunna dömas för att betraktat barnpornografi?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Till att börja med kan det vara värt att nämna att det inte är ovanligt med fejkanklagelser på nätet orsakade av virus. Det är därmed mycket troligt att det rör sig om det i ditt fall men jag har utrett frågan trots detta i och med att det inte går att helt säkert säga att så är fallet.

I lagtexten framgår att det är ett brott att Inneha eller betrakta en pornografisk bild eller film av barn som hen har berett sig tillgång till enligt 16 kap 10 a § 1 st 5 p Brottsbalken (BrB), se här. Att man berett sig tillgång till den innebär att man aktivt sökt upp bilden/filmen. Det krävs därmed någon typ av ansträngning för att man ska kunna dömas för brottet. Exempelvis att man betalat för det eller att man sökt efter sådana filmer med hjälp av en sökfunktion på nätet. Det räcker alltså inte med att man råkat få upp en sådan film.

För att det ska röra sig om barnpornografi krävs antingen att personen/personerna i bilden/filmen inte har fullbordad pubertetsutveckling, alltså att man kan se att han eller hon inte har en vuxens kropp, eller att det tydligt framgår av bilden/filmen och omständigheterna kring den att personen/personerna i bilden/filmen är under 18 år. Detta framgår av 16 kap 10 a § 3 st BrB.

Barnpornografibrott kan leda upp till fängelse i högst 2 år. Om brottet är ringa (lindrigt) kan straffet blir böter eller högst 6 månaders fängelse. Exempel på ringa brott kan vara att någon framställer och sparar en enstaka barnpornografisk bild i sin dator eller att en turist ertappas med någon enstaka tidskrift eller film i bagaget. Är brottet grovt, döms man för grovt barnpornografibrott till fängelse i lägst 6 månader och högst 6 år. För att det ska handla om ett grovt barnpornografibrott krävs att det skett yrkesmässigt och handlar om ett flertal filmer och bilder.

För att åtalas och dömas i domstol krävs att man har fyllt 15 år. Om man är under 15 år så överlämnas ärendet till socialtjänsten. Men polisen kan fortfarande utreda händelsen och sedan lämna ärendet vidare och man kan fortfarande bli skadeståndsskyldig för brottet man begått. Att man som 17-åring betraktat barnpornografi är därmed straffbart. Dock kan faktumet att man är under 21 år vara en förmildrande omständighet när det kommer till straffmätningen i enlighet med 29 kap 7 § BrB, se här. Man kan därmed få ett lindringare straff p.g.a sina unga ålder.

Sammanfattningsvis kan man säga att svaret är JA, du som 17-åring kan dömas för denna typ av brott. I detta fall är det dock möjligt att du kan bli anklagad men troligtvis inte dömd för detta. Min uppfattning utifrån vad som framgått av din fråga är att du inte var medveten om vad det var för film du såg på. Det ska framgå av namnet på videon, beskrivningen av den eller den typ av hemsida du var inne på om personerna i filmen var under 18 år eller att det tydligt gick att se personerna inte var fullt pubertetsutvecklade.

Hoppas mitt svar hjälpte dig! Återkom gärna om det är något mer du undrar över.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare