FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/11/2016

Kan en advokat ringa upp ett vittne?

Min sambo ska vara vittne i en rättegång och blev uppringd av försvarsadvokaten som ställde ett antal frågor.

Är det verkligen tillåtet av försvarsadvokaten att ställa frågor om rättegången till ett vittne innan rättegången? Jag tycker att det känns som om det handlar öm övergrepp i rättssak.

Sambon känner sig illa till mods efter samtalet.

Lawline svarar

Hej, trevligt att du valt att vända dig till Lawline för att få svar på din fråga!

En advokat är skyldig att i enlighet med god advokatsed verka för sin klients bästa i enlighet med uppdraget, se rättegångsbalken (1942:740) (RB) 8:4 och 21:8. Försvararen ska med nit och omsorg ta tillvara på den misstänktes rätt och jobba för att saken kommer i dess rätta belysning, se RB 21:7. En försvarsadvokat får alltså, om det sker i enlighet med god advokatsed, ringa upp ett vittne och ställa frågor i syfte att tillvarata den misstänktes rätt.

Beteendet utgör inte övergrepp i rättssak.

Hoppas du fick svar på din fråga och beklagar att sambons obehag.

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare