Kan en anklagelse vara brottslig?

Hej! Jag jobbar extra vid sidan av studierna på ett gym i receptionen. Min kollega hade igår medarbetarsamtal med receptionsansvarig, alltså inte arbetsgivaren, på receptionsansvariges begäran. På mötet blev han anklagad för att använda sig av otillåtna preparat för att få bättre resultat i träningen. Han upplevde stämningen som olustig och aningen hotfull då hon uttryckte sig på detta vis: "Du vet väl att vi kan tipsa polisen om vi misstänker att du använder dig av otillåtna preparat?".

Anklagelserna är helt ogrundade, han är vältränad men absolut inte "anabola-stor", det ser man oftast en ganska tydlig skillnad på. Han har tagit jätteilla vid sig och tycker att anklagelsen var både knäckande och kränkande.

Min fråga: får en arbetsledare/kollega komma med sådana här anklagelser? Vad säger lagen? Vad kan min kollega göra? Bör man ta upp detta med arbetsgivaren?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som skulle kunna vara aktuellt är 5 kapitlet brottsbalken, de så kallade ärekränkningsbrotten.

Förtal (5 kapitlet 1 §) kan det bli om ett uttalande skadar någons anseende inför andra. Då det var ett möte mellan två personer är denna bestämmelse inte tillämplig.

Förolämpning (5 kapitlet 3 §) kan bli aktuellt om en anklagelse görs för att uppsåtligen skada en persons självkänsla. Detta verkar inte heller föreligga.

Sammanfattningsvis kan sägas att anklagelserna sannolikt inte är brottsliga. Detta betyder emellertid inte att de är försvarliga.

Mvh,

Oskar JanssonRådgivare