Kan en arbetsgivare kolla vad du gör på facebook?

Hej. Jag länkade en artikel på min Facebooksida om de positiva effekterna av snälla chefer på arbetsplatser och skrev; ja hur svårt kan det vara. Sedan tipsade jag även om en bra bok nån vecka senare som handlar om mobbning på arbetsplatser och skrev att; denna bok borde alla läsa. Sedan följde allmänna erfarenheter och åsikter från vänner från Sveriges avlånga land. Ingen hängdes ut på något sätt ( det var endast sunda och kloka åsikter enligt mitt fackförbund). Jag blev sedan kallad till min chef i annat ärende som slutade med att mina dessa två statusar lades fram i några A4 sidor. Med upplysning om att högsta chefen i den kommun jag arbetar vill att jag informeras om att jag tänker på vad jag skriver på FB då det kan få konsekvenser. Jag blev helt chockad och kände mig lite kränkt över att mina statusar florerar i utskrivna kopior och att jag blev tillsagd på detta sätt. Har en kommunal arbetsgivare rätt att göra så här mot en enskild?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som arbetstagare har du en lojalitetsplikt
Anställda har generellt en lojalitetsplikt gentemot arbetsgivaren, vilket innebär att de i vissa lägen är skyldiga att prioritera arbetsgivarens intressen framför sina egna. Att offentligt kritisera arbetsgivaren, även om det inte sker i klarspråk, är en möjlighet som mycket väl kan vara begränsad.

Skillnad på privat och offentlig verksamhet
Som anställd inom offentlig verksamhet har man däremot en mer vidsträckt yttrandefrihet än inom privat verksamhet. Din rätt att kritisera arbetsgivaren utanför tjänst motsvarar det skydd som grundlagen ger för yttrandefrihet. Med andra ord kan man säga att lojalitetsplikten i princip inte inskränker på din yttrandefrihet alls, då det finns mycket små möjligheter för en arbetsgivare att säga upp en anställd när denne enbart gjort uttalanden som faller inom ramen för yttrandefriheten (AD 2011 nr 74).

Får en arbetsgivare granska vad anställda gör på fritiden?
En arbetsgivare ska generellt respektera arbetstagarens privatliv. Det innebär att det du gör på privata plattformar inte ska vara föremål för arbetsgivarens kontroll. Men om det finns någon anledning för arbetsgivaren att misstänka att det förekommer brott mot anställningsavtalet, tex mot lojalitetsplikten eller tystnadsplikten, får denne i den situationen kontrollera saken. Det går alltså inte att med säkerhet säga att din chef handlat rätt eller fel.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare