Kan en bilverkstad vägra att lämna ut min bil för att jag inte kan betala med kort?

Kan en bilverkstad vägra lämna ut bilen om kunden endast kan betala kontant? Servicefirman kräver kortbetalning och kunden har ett kort som inte är kopplat till bankkontot och först två veckor senare skulle det finnas täckning på kortet för att göra en kortbetalning. Servicefirman vägrade ta emot kontantbetalning.

Lyckades först efter flera timmar i telefon med banken få höjd kreditgräns så att jag kunde betala servicen och få ut min bil. Kunde ha betalat 4000 med kort och resten kontant eller resten mot faktura.

Enligt konsumentköplagen och köplagen kan de hålla inne lös egendom tills dess betalning skett. Men de vägrade ta emot betalning i form av kontanter. Vad är rättsläget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Näringsidkare har rätt att behålla bilen i sin besittning

Det stämmer att en näringsidkare har så kallad retentionsrätt, dvs. rätt att hålla inne föremålet som arbetet utförs på tills dess att betalning sker (49 § konsumenttjänstlagen). Eftersom bilverkstaden inte har tagit emot betalningen är därför frågan om bilverkstaden var skyldig att göra det (eller åtminstone tvungna att ta emot betalningen för att inte förbruka sin rätt att behålla bilen i sin besittning).

Kontanter kan användas för att betala om ingenting annat är avtalat

Enligt 5 kap. 1 § 2 st. riksbankslagen är sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken lagliga betalningsmedel. Detta innebär att en skuld kan betalas kontant. Bestämmelsen går dock att avtala bort (t.ex. genom att bilverkstaden och kunden avtalar om att betalningen ska erläggas med kort). Finns ingen sådan avtalsbestämmelse är bilverkstaden skyldiga att lämna ut bilen när kunden har betalat kontant.

Näringsidkaren får inte behålla föremålet om godtagbar säkerhet ställs

Om kunden och bilverkstaden däremot har avtalat om att betalningen ska ske med kort blir situationen något annorlunda. En näringsidkare har nämligen inte rätt att behålla föremålet om kunden kan ställa godtagbar säkerhet för betalningskravet (49 § konsumenttjänstlagen). Syftet med retentionsrätten är nämligen endast att näringsidkaren ska kunna vara säker på att kunden betalar.

En kontant summa motsvarande hela skulden är utan tvekan en godtagbar säkerhet eftersom bilverkstaden i så fall får kontanter som är värda precis lika mycket som skulden (jämför om kunden t.ex. hade lämnat över en klocka som säkerhet som sedan hade behövt säljas). Enligt min mening har därför bilverkstaden inte heller i detta fall rätt att behålla bilen. Däremot har de troligtvis rätt att kräva att kunden betalar med kort vid ett senare tillfälle och hämtar tillbaka kontanterna.

Obehörigt kvarhållande av föremålet kan leda till skadeståndsskyldighet

Om näringsidkaren inte har rätt att behålla föremålet i sin besittning innebär detta att näringsidkaren kan bli skyldig att ersätta skador som kunden har drabbats av på grund av kvarhållandet (prop. 1984/85:110 s. 330; 31 § konsumenttjänstlagen). Detta skulle t.ex. kunna avse kostnader för en hyrbil.

Slutsats

Om inget avtal om kortbetalning finns får bilverkstaden inte behålla bilen när kunden har betalat. Finns ett avtal om kortbetalning kan dock näringsidkaren inte heller behålla bilen om kunden lämnar över kontanter som säkerhet för en senare kortbetalning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare