Kan en bli dömd för förtal trots att uppgifterna en spridit är sanna?

Ponera att en blir anmäld för förtal, pga spridit att NN är kvinnomisshandlare. NN har dock anmälts och annhållits flertalet ggr för sagda brott + våldtäkt & kvinnofridsbrott.

Foto finns på offrets skador, chatloggar finns med mordhot osv, röntgenplåtar finns hos sjukhuset etc. Kan en ändå bli dömd trots att NN mycket riktigt är skyldig för det den anklagats för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är möjligt att bli dömd för förtal om en sprider att en person är kvinnomisshandlare även om det är sant att NN anmälts och anhållits för brotten. Att utpeka någon som kvinnomisshandlare är att utpeka denne som brottslig och att göra det innebär att en begår brottet förtal. Om det var försvarligt att sprida uppgifterna med hänsyn till omständigheterna och personen som spridit uppgifterna kan visa att de var sanna eller att personen hade skälig grund för uppgifterna så ska personen dock inte dömas till ansvar (5 kap. 1 § BrB).

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare