Kan en butik kräva mer betalt än vad som tidigare framgått?

Jag har köpt en brudklänning i en mindre bröllopsbutik. När jag hade den på mig i butiken och bestämt att jag ville ha den sa försäljaren att hon skulle hämta deras sömmerska och hon kom och nålade upp klänningen. Sedan betalade jag för klänningen. Ett par dagar senare ringer sömmerskan och säger att jag ska betala henne 1500kr för hennes jobb. Varken hon eller butiken har gett mig denna informationen varken innan eller efter jag betalade för klänningen så det var för mig en självklarhet att det ingick i priset för klänningen. Kan de i efterhand kräva pengar för ett jobb de fick mig att tro skulle ingå? Måste jag enligt lag ta reda på om en service kostar extra i detta sammanhang?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din beskrivning uppfattar jag det som att sömmerskan är anställd i butiken. Därmed kommer jag, i mitt svar, utgå från att sömmerskan och butiken kan betraktas som en enhet.

Med antagandet ovan som grund är min uppfattning att uppsömnaden av klänningen bör ses som en biförpliktelse till köpet av klänningen snarare än en självständigt utförd tjänst. Därmed blir konsumentköplagen den lag som aktualiseras (1-2 § KKL).

Vilket pris som ska betalas beror på vad som har överenskommits vid köpetillfället – finns ingen överenskommelse gäller att skäligt (vad som anses normalt för den specifika varan under de rådande omständigheterna) pris ska betalas. Vidare ligger det på den som påstår att ett specifikt pris överenskommits att bevisa att så är fallet. (35 § KKL) Då du inte fått någon information eller indikation på att uppsömnad inte ingick i priset för köpet av klänningen är min bedömning att överenskommet pris för hela köpet är det som redan betalats. Får du, vid betalning, information om vilket pris som gäller har du enligt lag ingen skyldighet att undersöka om några ytterligare kostnader tillkommer. Priset bör alltid framgå för konsumenten vid köpetillfället.

Enligt ovan resonemang ligger det alltså på butiken att motbevisa att det redan betalda inte utgjorde överenskommet pris vid köpetillfället. Kan de inte göra detta har de ingen rätt att kräva dig på pengar.

Slutligen vill jag poängtera att det inte är möjligt för mig att göra en säker bedömning av situationen utan att veta mer om båda parters agerande och vad som sagts på plats. Enligt ovan resonemang ligger det dock på butiken att motbevisa att det redan betalda inte utgjorde överenskommet pris vid köpetillfället. Under förutsättningen att priset du redan betalat kan anses vara det, vid köpetillfället, överenskommna priset, har butiken ingen rätt att kräva dig på mer pengar i efterhand.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Malin GustavssonRådgivare