Kan en kommun friskriva sig från att betala påminnelseavgifter?

Kan kommuner eller myndigheter neka eller friskriva sig från påminnelseavgifter då de har köpt eller på annat sätt ådragit sig betalningsansvar för produkter eller tjänster?

Hej Lawline, jag har nyligen kommit i tvist med en gren av min lokala kommun som har hyrt en lägenhet av mig för att erbjuda logi till en familj som kommit hit från Syrien med flyktingstatus. Under tiden de har bott i lägenheten har deras barn förstört bland annat fönster i lägenheten och trapphus. Jag har krävt hyresgästen (det vill säga flyktingavdelningen i kommunen) på ersättning för att laga skadorna och de har muntligen accepterat betalningsansvar. Skickade dem en faktura på detta och de betalar inte, trots att de fortsätter säga att de ska betala. Det har nu gått över en månad efter fakturans förfallodatum och jag vill skicka en påminnelsefaktura med en sedvanlig, lagstadgad, påminnelseavgift.

I samband med detta undersöker jag om det finns några särskilda regler gällande kommuner och myndigheter men kan inte hitta någon lagtext som säger att det skulle vara någon skillnad jämfört med en privatperson eller ett företag. Trots detta ser jag att många kommuner öppet skriver på sina hemsidor att de inte betalar påminnelseavgifter.

(Exempelvis här, under övriga upplysningar: https://www.storuman.se/Naringsliv--arbete/Naringsliv/Fakturor-till-Storumans-kommun/)

Eftersom att påminnelseavgifter är lagstadgade avgifter enligt räntelagen kan det väl inte vara lagligt för en kommun att inte betala dem?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Kommunalrätt är ofta ett roligt ämne för juristen. Det uppstår otroligt många situationer där kommuner fattar beslut i frågor de inte har juridisk kunskap i. Dessa situationer blir många gånger komiska i juristens ögon men vi ska inte häda felaktiga kommunala beslut, det kan ibland vara riktigt svårt att veta vad som gäller.

En kommun är en juridisk person och ådrar sig betalningsansvar precis som ett företag. Som du nämner så finns det heller ingen lagstiftning som friar kommuner från detta ansvar. En kommun kan helt enkelt inte friskriva sig från ansvar att betala påminnelseavgifter för obetalda fakturor.

(En företagare kan ju alltid prova att friskriva sig från en påminnelseavgift hos kommunen, det skulle knappast fungera omvänt med andra ord)

Så länge kommunmedlemmarna inte överklagar kommunens agerande så stadgar många kommuner egna policyn och regler som de sedan vill att medlemmarna ska följa. Det är därför upp till varje kommuninvånare att klaga på kommunens agerande och hänvisa till gällande lagstiftning.

Lycka till!

Jennie NilssonRådgivare