Kan en myndighet ändra sitt beslut?

Hej...Är en 52 årig kvinna som pga utförsäkring tvingas leva på försörjning stöd..Bor i en hyresrätt i Skärhamn o sista grabben har nyligen flyttat hemifrån..Då socialtjänsten inte godkänner hyran efter min son flyttat så letar jag billigare boende men är på grund av extrem värk o stora svårigheter efter borrelia så är jag beroende av att bo så anpassat som möjligt o vill försöka hitta ett anpassat boende..Pratade med dem o fick ett skriftligt beslut om att få sex månader på mig dvs fram till sept 2017..O hitta ett boende..Nu en vecka efter jag fått beslut får jag ett samtal att jag måste ta en lägenhet dom anvisat..Som jag absolut inte känner kommer fungera..Med flytt omgående..Har aldrig misskött mig själv eller mitt boende ..Kan de bara ignorera ett myndighets beslut jag redan fått skriftligt på..?? Mvh vilsen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett skriftligt beslut som möjliggör för dig att få vänta med flytten i 6 månader låter som ett gynnande myndighetsbeslut. Enligt allmänrättsliga principer vinner gynnande myndighetsbeslut i huvudregel negativ rättskraft vilket innebär att de inte kan ändras till din nackdel. Detta under förutsättning att återkallelseförbehåll inte gjorts, tvingande säkerhetsskäl inte föreligger eller beslutet inte är taget på oriktiga fakta. Då jag inte kan se hur beslutet ser ut så kan jag inte säkert säga om något av undantagen är tillämpliga.

Om kraven för negativ rättskraft är uppfyllda så behöver du inte ta den anvisade lägenheten utan du har till september på dig. Myndigheter har serviceskyldigheter enligt lag och är skyldiga att hjälpa dig. Mitt råd till dig är att du vänder dig till beslutfattaren och framhåller att om ditt beslut är ett gynnande myndighetsbeslut så kan de inte ändra beslutet och att du därmed har till september på dig att hitta ett boende. Myndigheten kommer då pröva om beslutet vunnit negativ rättskraft eller om något av undantagen är uppfyllt.

Om något av undantagen är uppfyllt och negativ rättskraft alltså inte föreligger, så kan det vara bra att begära att få det nya beslutet skriftligt så du har det konkret framför dig (myndigheten är skyldig att ge de till dig skriftligen om du begär det). Beslutet kan vara överklagbart. Myndigheten är skyldig att uppge om och hur du kan överklaga och om de inte sa det i telefon så kommer det stå på pappret de skickar om du kan överklaga och hur du ska gå tillväga.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare