FrågaÖVRIGTPUL/GDPR21/01/2018

Kan en privatperson anmäla utlämnande av uppgifter från Lexbase?

HEJ. Jag har tidigare blivit dömt för ett brott och figurerar i brottsregistret. Nu har det gått många år sedan dess och jag har lyckats utbilda mig och börjat arbeta inom skolans värld. Brottet som jag är dömd för är inte av den karaktär som gör att det figurerar i det belastningsregister skolan tittar i. Det som ändå oroar mig är att jag finns registrerad på en hemsidan som heter lexbase och där vem som helst kan gå in betala och ta del av mitt brottsregister. Jag menar de yrken som har som policy att göra en mer utförlig kontroll i brottsregistret såsom Hvb-hem och liknande har jag full förståelse för att de gör eftersom man självmant kanske väljer att söka en tjänst inom det området. Men att en organisation som lexbase som använder sig av så pass känslig information och säljer ut den till vem som helst anser jag är högst kränkande och trakasserande mot mig som medborgare. Jag känner mig inte trygg det minsta lilla att vem som helst kan läsa om min tidigare bakgrund. Jag har skrivit till lexbase och bett de radera ut mina personuppgifter ur deras system men de vägrar. Vad kan jag göra rent juridiskt i detta läge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Lexbase har varit uppe i rätten ett par gånger, både som anklagade för brott mot personuppgiftslagen och för förtal.

Huvudregeln angående personuppgifter

Huvudregeln är att det endast är myndigheter som får behandla uppgifter om lagöverträdelser, 21 § Personuppgiftslag (1998:204), PUL, se här https://lagen.nu/1998:204.

Frivilligt grundlagsskydd med ansvarig utgivare

PUL är trots huvudregeln inte tillämplig på Lexbase eftersom de har ett "frivilligt grundlagsskydd" med ansvarig utgivare, 1 kap 9 § Yttrandefrihetsgrundlag (1991:1469), se här https://lagen.nu/1991:1469. Yttrandefrihetsgrundlagen är överordnad PUL, därav att PUL inte gäller i det här fallet.

Förtal

Trots att Lexbase har en frivilligt grundlagsskydd med ansvarig utgivare, så hindrar det inte att privatpersoner kan anmäla de för förtal då uppgifterna som lämnas ut kan anses vara integritetskränkande.

Justitiekanslern (JK) är restriktiv med att väcka allmänt åtal, vilket innebär att privatpersoner själva måste väcka åtal eftersom förtal är ett enskilt åtal, 20 kap 3 § Rättegångsbalk, RB, och 5 kap 4 § Brottsbalk (1962:700), BrB se här https://lagen.nu/1942:740 och se här https://lagen.nu/1962:700.

När privatpersoner själva väcker åtal måste hänsyn tas till om det är värt det med tanke på rättegångskostnaderna som betalas antingen av den som förlorar målet, huvudregeln återfinns i 18 kap 1 § RB, eller att vardera part står för sin del av kostnaden, kvittning, 18 kap 2 §, RB.

Sammanfattningsvis

Det går alltså att angripa Lexbase genom att åberopa förtal, vilket dock ska bäras i åtanke kan (och troligen kommer att bli) dyrt för en privatperson att driva om JK inte väljer att driva det som allmänt åtal. Möjligheten finns alltså att först försöka driva det genom JK, vilket hittills har varit svårt då JK är restriktiv med att driva allmänna åtal.

Hoppas att du fick svar på in fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare