FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/03/2018

Kan en sjuttonåring köpa en dyr dator för sina sommarjobbspengar utan sin förälders (förmyndares) samtycke?

I somras tjänade min son (som fyller 17 år den 31 januari i år) ungefär 18 000 kr. För pengarna ville han köpa en monsterdator. Jag tycker att det är alldeles för mycket pengar att lägga på en dator. Kan han ändå köpa datorn? Vilka regler gäller egentligen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom frågan du ställer berör omyndiga personers behörighet att rättshandla, blir reglerna i föräldrabalken (FB) aktuella, och närmare bestämt just 9 kapitlet.

Utgångspunkten är att omyndiga personer inte får rättshandla och råda över sin egen egendom, som pengar då till exempel (FB 9 kap. 1 §). Det finns dock några undantag från den här huvudregeln. Ett av dessa undantag är att omyndiga personer som fyllt 16 år självständigt får råda över de pengar som de har tjänat in genom eget arbete, FB 9 kap. 3 §. Så utifrån de omständigheter du berättat bör svaret bli att han helt enkelt har rätt att göra det här datorköpet.

En omyndig person har dock inte rätt att göra sådana köp som gör att denne blir skuldsatt. Det låter dock inte som att det är situationen här, eftersom du nämner att pengarna han har för avsikt att använda är sådana han redan tjänat.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare