Kan en skuldsanering påverka ens möjlighet till svenskt medborgarskap?

Hej!

Jag har bott i Sverige i totalt 10 år snart och snart 7 år med permanent uppehållstillstånd. Kan jag få svenskt medborgarskap medan jag har skuldsanering?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du kan få svenskt medborgarskap eller inte regleras i lag [2001:82] om svenskt medborgarskap.

Förutsättningarna för att få svenskt medborgarskap

För att kunna få ett svenskt medborgarskap måste du ha uppfyllt vissa kriterier:

* Du måste ha styrkt din identitet

* Du måste ha fyllt 18 år
* Du måste ha permanent uppehållstillstånd i Sverige
* Du måste bott här i Sverige i antingen fyra år [om du bedöms vara en flykting, eller statslös] eller 5 år för övriga utlänningar.
* Du måste ha haft och förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

Alla de kriterier som jag skrivit här ovan måste du uppfylla för att få svenskt medborgarskap [11 § lag om svenskt medborgarskap]. Förutsatt att du är 18 år gammal eller äldre, kan jag säga att du uppfyller de fyra första kriterierna. Det sista kriteriet som berör om du har och kan förväntas leva ett hederligt liv är ibland svårt att förstå innebörden av. Därför ska jag försöka klargöra det för dig nu så att du bättre kan förstå vad som krävs av dig för att du ska kunna få ett svenskt medborgarskap.

Migrationsverket är den myndighet som ansvarar för att göra bedömningen om du uppfyller kriterierna eller inte. I bedömningen av om du har levt och kan förväntas leva ett hederligt liv tar Migrationsverket hänsyn till om du har begått några brott och om du är skuldsatt. De tar också hänsyn till om det finns någon risk att du i framtiden kommer begå brott eller vara skuldsatt. Eftersom du för tillfället genomgår en skuldsanering finns alltså en risk att Migrationsverket inte beviljar din ansökan om svenskt medborgarskap förrän din skuldsanering är över. Vidare är det även så att du får vänta ytterligare två år efter att din skuldsanering är klar innan du kan ansöka om svenskt medborgarskap. Detta är för att Migrationsverket verkligen vill se att du kommer klara dig i framtiden och inte skuldsätta dig igen.

I vissa fall kan Migrationsverket frångå det sista kriteriet om det finns särskilda skäl [12 § lag om svenskt medborgarskap]. Ett sådant skäl kan vara att man bott i Sverige väldigt länge och att det därmed är rimligt att man kan ansöka om svenskt medborgarskap trots att man exempelvis är skuldsatt. Dock är Migrationsverket väldigt restriktiva med att frångå kriteriet om att man ska ha levt ett hederligt liv. I ett rättsfall från år 2000 beviljades en utländsk kvinna svenskt medborgarskap trots att hon var skuldsatt men då tog man hänsyn till att hon levt i Sverige i 30 år samt att hon inte hade så pass stora skulder att hon behövde genomgå en skuldsanering. Migrationsverket använder med andra ord inte denna bestämmelse särskilt ofta om det inte föreligger särskilda skäl.

Sammanfattningsvis skulle jag därmed vilja säga att utefter den information du givit mig i din fråga och utefter den information jag presenterat för dig gör jag en bedömning att din skuldsanering kan påverka din möjlighet att få svenskt medborgarskap. Migrationsverket kan ibland bevilja någon ett svenskt medborgarskap ändå, men då krävs det oftast att man varit i Sverige väldigt länge och kanske att det inte är så stora skulder. Om du vill söka svenskt medborgarskap efter att din skuldsanering är genomförd kan du behöva vänta i ca 2 år innan du kan ansöka på grund av att Migrationsverket vill ha det bevisat att du kan hålla dig skuldfri.

Hoppas det var svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare