Kan en tidigare dömd förälder ansöka om gemensam vårdnad?

Hej.

Jag har ensam vårdnad om mina två barn, 12 och 8 år, sedan 2012.

Jag flyttade hem till Sverige från England 2009 men sonen, då 4 år, samt gravid med dottern som är född augusti 2009. Anledningen till flytten var att pappan blev åtalad, dömd samt fängslad pga av ett brott han begått. Vi var då gifta. Han skrev över vårdanden till mig 2012 och vi skilde oss även. Han har nu kontaktat svensk advokat och önskar tillbaka gemensam vårdnad om barnen.

Han bor fortfarande i England och har inga planer på att flytta till Sverige.

Hur stor är chansen att detta gåt genom?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om vårdnad över barn och då blir föräldrabalken (FB) tillämplig.

Kan pappan begära gemensam vårdnad?
En ansökan om gemensam vårdnad kan göras, trots att ni båda inte är överens om det. Ett beslut om gemensam vårdnad får dock aldrig beslutas av domstol ifall ingen av er yrkar det, 6 kap 5 § 1 stycket FB. Här verkar det dock som att pappan kommer yrka det vid en ev. tvist. Att pappan har suttit i fängelse för ett brott som han har begått medför inte i sig att gemensam vårdnad inte beviljas.

Att ha vårdnaden över barn innebär en rätt och skyldighet att bestämma över barnets angelägenheter, 6 kap 11 § FB.

Vad tar domstolen hänsyn till?
Vid bedömningen ifall gemensam vårdnad ska gälla står barnets bästa i fokus, 6 kap 2a § FB. Vid den här bedömningen tas särskild hänsyn till risken för att barnet far illa. Det kan exempelvis vara att barnet utsätts för psykiskt eller fysiskt lidande. Vidare kollar rätten på barnets behov av en nära och god kontakt med föräldrarna. Utgångspunkten här är att barn anses må bra av att ha kontakt med båda föräldrarna. Även barnets vilja ska beaktas och här blir barnets ålder och mognad av stor betydelse. Ju äldre barnet blir och ju mer mogen barnet verkar, desto större hänsyn tas till barnets uttryckliga vilja. Det är en helhetsbedömning som görs i fråga om vad som är barnets bästa.

I vårdnadstvister ska rätten fästa vikt särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet, 6 kap 5 § 2 stycket FB. Ett exempel på vad som kan tala emot vårdnad av ett barn är ifall föräldern utför umgängessabotage. Det innebär att om en förälder kämpar för att barnet inte ska få ha umgänge med den andre föräldern så kan det påverka den själv negativt. Med umgänge menas inte endast fysisk kontakt utan även andra former av kommunikation, exempelvis videosamtal osv.

Sammanfattning:
Pappan kan ansöka om gemensam vårdnad. Enbart den omständigheten att han har suttit i fängelse medför inte per automatik att han ska nekas vårdnad. Det är barnets bästa som ska ligga till grund för bedömningen. I många fall anses en gemensam vårdnad vara förenlig med barnets bästa. Eventuella orättvisefrågor mellan dig och pappan har alltså mindre betydelse.

Det är väldigt svårt att säga hur stor chansen är att han får igenom sin önskan. Det är allt för många omständigheter i det enskilda fallet som ligger till grund för bedömningen. Argumentationen bör dock grundas i vad som är bäst för barnen.

Jag förstod det som att pappan har ett juridiskt ombud(advokat) som hjälper honom. Jag skulle rekommendera dig att också ta hjälp av en jurist eller advokat som kan bistå dig med hjälp igenom processen. Lawline har sina egna jurister och om du vill boka en tid med dem så gör du det enkelt här: http://www.Lawline.se/boka

Hoppas det var svar på din fråga! Hör gärna av dig igen annars.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare