FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet16/03/2018

Kan en tidigare samägare av hus kräva utdelning av vinst vid försäljning?

Kan mitt ex göra anspråk på vinsten av husförsäljning,vi va överens för 4år sedan och jag köpte ut henne

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår frågan rätt så har er samäganderätt till huset upphört för fyra år sedan. Du nämner inget annat och därför kommer jag anta att ditt ex fick sin del av värdet redan vid upplösningen eller att denna del har tillkommit henne på senare tid. Att du köpte ut henne är en överenskommelse mellan er, ett bindande avtal. Eftersom samägandet redan har upphört så kan inte ditt ex göra något anspråk på vinsten.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare