FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag22/08/2017

Kan en vd besluta om konkurs i ett aktiebolag?

Kan en vd i ett aktiebolag begära företaget i konkurs utan att ha informerat styrelsen eller kallat till bolagsstämma. Kan en aktieägare ta titeln vd utan att ha rådfrågat någon av aktieägarna och måste det inte vara på en bolagsstämma. vilka lagar gäller i dessa fall.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Dina frågor regleras i aktiebolagslagen (ABL) https://lagen.nu/2005:551

För att kort svara på dina frågor: Nej och nej.

Nedan följer en något djupare analys av vad som gäller rättsligt

Huvudregeln är att bolagsstämman beslutar om likvidation

Bolagsstämman beslutar om att ett företaget ska likvideras. 25 kap. 1 § ABL

Bolaget kan även tvångslikvideras av bolagsverket eller av en domstol men inte av en vd. 25 kap. 11 § jämte 25 kap. 17 § ABL.

Styrelsen utser vd

Nej, en aktieägare kan inte ta denna titel. En vd kan endast utses av styrelsen. 8 kap. 27 § ABL

Hoppas du fått svar på dina frågor. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare