Kan ett hyresavtal vara i endast tre (3) månader?

Vad säger lagen om hyresavtal för endast 3 månader? I kontraktet står det att man inte har: - Besittningsskydd - Möjlighet till förlängning - Eventuellt kort förlängning liksom tidigare uppsägning skulle hyresvärden kräva det -3 månaders uppsägningstid. Med andra ord är lägenheten redan uppsagd vid inflyttningen. Obs! Området genomgår renovering inom kort!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtal kan ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Alltså går det att ha ett hyresavtal som endast gäller i tre månader, se hyreslagen. Det ser legitimt ut utifrån uppgifterna du skriver i frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alicia AbreuRådgivare