FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/01/2018

Kan ett körkort på prövotid bli indraget när personen kört 57km/h på en 50-väg?

Har prövotid på mitt körkort, och jag åkte 57km/h på en 50 väg kl 23:30 och självklart var jag nykter. Blir jag av med mitt körkort? Har fått ett brev från polisen med ett foto och infon som jag skrev.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten vid återkallelse av körkort under prövotiden är densamma som återkallelse av körkort efter prövotidens utgång. Alltså, du måste begå ett brott som i normala fall också hade lett till att körkortet hade återkallats även om du inte varit på prövotid. Den största skillnaden är givetvis att om du får ditt körkort indraget under prövotiden måste du göra om teori, riskettan, risktvåan och uppkörningen medan någon som inte haft prövotid hade fått tillbaka det efter viss tid [5 kap. 15 § körkortslagen].

Att du kör 7 km för fort på en 50-väg föranleder bara en varning och böter. Beroende på hur du körde, hur vårdslös du var, hur trafikerad vägen är, om någon skada inträffade etc. kommer bötesbeloppet se annorlunda ut. Som huvudregel krävs att du kör 31 km över en hastighet på en 40-120 väg för att ditt körkort ska bli indraget. Att överskrida 7 km på en 50-väg räcker alltså inte för att få sitt körkort återkallat.

Hoppas du fick svar på din fråga! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare