FrågaAVTALSRÄTTGåva30/06/2016

Kan gåva återtas?

Har avbrutit en relation och nu vill han ha tillbaka den gåva/present som jag fick för ett år sedan. Han har tillverkat den själv (proffisionell) och påstår nu att jag bara har fått låna föremålet. Han säger att jag inte har några bevis om motsatsen och har skickat ett brev där det står, citat: "Jag har inte längre anledning att skänka bort en X till en människa jag inte har någon relation till". Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om gåvor återfinns bland annat i lagen (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL). I förevarande fall rör det sig om en gåva av lös egendom. Sedan en gåva som består av lös egendom är fullbordad kan den inte återkallas.

För att en gåva av lös egendom ska anses vara fullbordad krävs det att gåvomottagaren har fått gåvan i sin besittning (2 § GåvoL). Normalt sett innebär detta att gåvan rent fysiskt är överlämnad till mottagaren samt att denne har egendomen under omedelbar kontroll. Det måste påpekas ett en fullbordad gåva kan ogiltigförklaras, precis som vilket avtal som helst. Det gäller dock endast vid svek, tvång eller liknande.

Sammanfattningsvis kan konstateras att din förra pojkvän inte har någon juridisk rätt att ta tillbaka sin gåva förutsatt om du har presenten i din besittning (hos dig).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare