Kan gåva som är enskild egendom omvandlas till giftorättsgods genom äktenskapsförord, när gåvobrevet medger ett sådant förfarande?

Jag fick ett fritidshus i gåva av min far och i gåvobrevet skrev vi då :Denna gåva ska vara gåvotagarens enskilda egendom. Gåvotagaren har rätt att genom äktenskapsförord göra om egendomen till giftorättsgods.

Jag står nu som ensam ägare på stugan, men vi står båda på banklån vi har tagit för renovering. Nu vill jag att min fru också ska stå som ägare på stugan. Räcker det att jag och frun skriver ett äktenskapsförord där vi talar om att stugan nu ska vara giftorättsgods + registrerar det hos Skatteverket? Eller är det något mer man måste göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fritidshuset är enskild egendom genom föreskriften i gåvan, enligt 7 kap. 2 § första stycket andra punkten äktenskapsbalken (1987:230). Poängen med denna regel är att gåvogivarens vilja ska respekteras. Därför bör också gåvogivarens medgivande av att du kan göra om fritidshuset till giftorättsgods respekteras.

I ditt fall finns ett rättsfall där man uttryckligen har tagit ställning till just din fråga: RH 1994:48. Omständigheterna var i princip samma som i ditt fall. Där ansåg hovrätten att det var korrekt att ändra egendomen till giftorättsgods genom ett registrerat äktenskapsförord, helt i enlighet med föreskriften i gåvan.

Sammanfattning

Det räcker att ni skriver ett äktenskapsförord där ni gör om stugan till giftorättsgods, och sedan registrerar det.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med omvandling av enskild egendom till giftorättsgods är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare