Kan gåva som utgör förskott på arv leda till återbetalningsskyldighet till dödsbo?

Om ett dödsbo inte har tillräckligt med medel att täcka kostnader, kan den som fått förskott på arvet, bli återbetalningsskyldiga till dödsboet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget lagstöd för att någon som fått förskott på arv skulle bli återbetalningsskyldig på den grunden du beskriver. Det finns inte heller något övrigt skäl att misstänka att så är fallet.

Förskott på arv blir aktuellt vid gåvor som ges till arvlåtarens barn (6 kap 1 § ärvdabalken). Det finns främst för att göra fördelningen mellan arvlåtarens flera barn mer rättvis då något av barnen tidigare fått en stor gåva av föräldrarna.

Att tänka att mottagaren av en gåva som inneburit förskott på arv skulle bli återbetalningsskyldig för denna blir märkligt. Det borde rimligtvis även leda till att andra personer som arvlåtaren givit gåvor till under sitt liv skulle bli återbetalningsskyldiga för dessa ifall dödsboet inte har tillräckliga medel för att täcka de befintliga skulderna. Som du märker leder detta resonemang till underliga konsekvenser.

När en gåva är fullbordad kan mottagaren inte bli återbetalningsskyldig på gåvans värde, bara på grund av att dödsboet efter gåvogivaren inte har pengar nog för att betala sina skulder.

Slutsats: en person som fått förskott på arv blir inte återbetalningsskyldig till dödsboet då detta inte kan betala skulderna

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare