Kan jag ångra biljettköp online?

Jag köpte biljetter online till en mässa och nu ångrar jag mig. Säljaren vill inte ge pengarna tillbaka. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Avtal som ingås via nätet kan ofta omfattas av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, se https://lagen.nu/2005:59.

Enligt 2 kap. 10 § har du då rätt att ångra ditt köp genom att inom 14 dagar meddela säljaren om att du vill frånträda avtalet. Det kan du göra på valfritt sätt men förslagsvis genom att skicka brev eller e-post till säljaren. De 14 dagarna börjar löpa den dagen då avtalet ingicks, eftersom det rör sig om en tjänst, se https://lagen.nu/2005:59#K2P12S1.

Observera att det finns några typer av varor och tjänster som är undantagna ångerrätten. Det som kan vara tillämpligt här finns i 2 kap. 11 § p.12, se https://lagen.nu/2005:59#K2P11S1. Där undantas bland annat fritidsaktiviteter där säljaren ska tillhandahålla tjänsten på en specifik dag. Biljetter till en musikkonsert, en fotbollsmatch eller liknande är därför undantagna ångerrätten. Beroende på vad det är för typ av mässa kan även ditt köp falla in under det här undantaget. Kommentera gärna med mer information om du vill att vi gör en noggrannare bedömning av ditt fall.

Förutsatt att inget undantag är tillämpligt på ditt köp och om du ångrar ditt köp i rätt tid enligt ovan är säljaren skyldig att betala tillbaka den summan du betalade för biljetten.

Lycka till!

Thomas BorgenfalkRådgivare