Kan jag anmäla förolämpningar i sms?

Hej kan man göra en anmälan om man få sms av sitt ex där han i konversationen skriver " sug röv hora", "gå och dö" mm mm. Har pågått ganska länge och jag har meddelat att hans beteende inte är ok!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Kort sagt, ja du kan göra en anmälan och det skulle kunna röra sig om fler brott som ditt ex har begått.

Det du beskriver låter som att det kan falla in som både förolämpning (5 kap. 3 § brottsbalken) och ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken). Eftersom det på din fråga framgår som att det har pågått under längre tid kan även olaga förföljelse (4 kap. 4b § brottsbalken).

Grundregeln är att åklagare inte åtalar för förolämpning utom i speciella fall. Men eftersom det rör sig om flera eventuella brott så om åklagaren åtalar för brott så kommer nog även detta brott räknas med. Om åklagare inte åtalar så kan du gå vidare med eget åtal gällande förolämpningen.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare