FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/03/2018

Kan jag få hem mitt LVU-placerade barn genom en hemtagningsbegäran?

HeJ!

Min dotter på 11 månader blev familjehemsplacerad enligt LVU, när hon var endast 1 månad gammal, pga att jag fick en förlossningsdepression. Pappan kunde inte ta ut pappadagar eftersom att faderskapet inte var fastställt. Dottern bor nu hos släkt till mig, fortfarande LVU. Socialen tycker att vi föräldrar är ambivalenta och inte kan tillgodose vår dotters behov. Vi har regelbundna umgängen som ingen någonsin har klagat på och vi har aldrig skadat våran dotter eller gjort henne illa på annat sätt. Förutom att vi inte kunde ta hand om henne under min dåliga period och pappan var tvungen att jobba. Jag lämnade frivilligt iväg min dotter till släktingen för att jag visste att jag behövde hjälp. Släktingen blev då ett avlastingshem som snabbt blev permanent. När min dotter fick LVU hade jag inget jobb och dålig ekonomi. Nu har jag jobb, samtidigt som jag pluggar. Pappan har fortfarande sitt jobb kvar. Hur stor är chansen att jag får hem min dotter om jag gör en hemtagningsbegäran? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är svårt för mig att beräkna hur stora dina chanser är att få hem din dotter genom en hemtagningsbegäran, eftersom det är en prövning som socialnämnden gör utifrån just era omständigheter. Jag ska dock göra mitt bästa för att förklara några centrala punkter som socialtjänsten generellt utgår ifrån vid sina bedömningar samt annan information som förhoppningsvis kan vara till hjälp för dig.

Barnets bästa i centrum
När socialsekreterare gör barnavårdsutredningar utgår de från en modell som kallas BBIC, vilket står för barnets bästa i centrum.
De kollar då på bland annat på följande:
- Det specifika barnets behov
Allt från hälsa, utveckling till relationer och beteende
- Föräldrarnas förmåga
Det handlar om förmågan att ge sitt barn stabilitet, omsorg, säkerhet och liknande
- Familj och miljö
Hur familjens bakgrund och situation ser ut, boende, arbete och ekonomi.

Vid alla utredningar och prövningar är det alltså en helhetsbedömning utifrån vad som anses vara det bästa för barnet. Det handlar om att försäkra sig om att ni som föräldrar numera uppfyller de brister som förelåg när beslutet om LVU-omhändertagningen togs. Men även hur ert barn har utvecklats och om behoven som hon har matchar den omsorg som ni kan ge.
Det är positivt att ni har umgänge med er dotter och på så vis fortfarande har en relation till henne samt att ni sköter jobb och skola. Er dotters ålder och om hon har bott under en längre tid i ett annat hem, är bland annat faktorer som kan vägas mot att en hemtagning ska ske.

Det finns en grundtanke om att barn ska återföras till sina familjer, men återföreningen kommer dock i andra hand om det inte ligger i barnets bästa intresse att komma hem.

Ett avslag på hemtagningsbegäran kan överklagas
Om hemtagningsbegäran inte skulle gå vägen, så är mitt råd till dig att fortsätta visa på utveckling och förbättring. Du kan exempelvis försöka få mer umgängestid. Eftersom ett avslag på en hemtagningsbegäran räknas som ett beslut, så kan du också överklaga hemtagningsbegäran till förvaltningsrätten och hålla fast vid att vården ska upphöra. Det är då upp till domstolen att besluta i frågan. (41 § LVU)
Socialnämnden ska även göra en övervägning var sjätte månad, där de överväger om vård med stöd av LVU ska fortsätta eller avslutas. Detta är dock inget formellt beslut vilket innebär att övervägningen inte kan överklagas. (13 § LVU)

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, du får gärna ställa en ny fråga om du har fler funderingar.

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare