Kan jag göra arvsavstående till förmån för min bror?

Hej, Min farbror har just avlidit, kan jag avstå hela eller delar av hans arv till min brors förmån? Vi är de enda efterlevande, då vår far inte finns kvar och inga andra syskon eller föräldrar är i livet.

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Absolut kan du avstå arvet från din farbror. Det kan du göra genom ett så kallat arvsavstående. Om du avsäger dig ditt arv efter din farbror kommer arvet fördelas som om du vore avliden. På så sätt går din del av arvet till dina arvingar. För att arvet ska gå till din bror krävs att du inte har några andra arvingar som ska ärva före honom. Du skriver att ni inte har några andra syskon eller föräldrar i livet. Om du inte heller har några barn kan arvet enkelt övergå till din bror (2 kap. 1§ och 2 kap. 2§ 2 stycket Äktenskapsbalken). Skulle du ha barn är det viktigt att du tänker på att ett avstående från arvet innebär att det går till dina barn som dina bröstarvingar.

Om du inte har några andra arvingar än din bror kan det alltså vara en bra idé att göra ett arvsavstående. Om du har andra arvingar kan det istället vara värt att ta emot arvet för att sedan ge bort det till din bror som gåva. På så sätt får din bror arvet utan att det går till dina arvingar.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare