Kan jag häva köpet på en jacka vars dragkedja har gått sönder efter knappt ett år?

Hej,

Förra vintern köpte jag en jacka för 8000 kr. Nu i januari i år gick dragkedjan sönder vilket innebär att jackan är obrukbar och att jag endast använt den knappt ett år.

Företaget har lovat att sätta i ny dragkedja men den är slut och de har nu tagit snart 3 månader.

De erbjuder då att sätta i en liknande dragkedja men givetvis vill jag ju ha en orginaldragkedja på en jacka till det priset.

Kan jag kräva pengarna tillbaka för jackan då jag nu inte kunnat använda den på hels vintern och behöver köpa en ny jacka som fungerar?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att det är väldigt tråkigt att höra att din nya fina jacka gått sönder och att du inte fått användning för den nu i vinter.

Hur jag tolkar din fråga

För drygt ett år sedan köpte du en ny jacka av ett företag och för tre månader sedan gick dragkedjan sönder. Du hörde då av dig till företaget som lovade att de skulle byta ut dragkedjan. Så har inte skett. De erbjuder nu att sätta in en ny liknande dragkedja. Till följd av detta undrar du om du kan häva köpet och få pengarna tillbaka.

Tillämplig lag

Då köpet rör en jacka, som är en lös sak, mellan dig och ett företag, så kikar vi närmare på konsumentköplagen (KköpL).

Fel i varan

Du som kund bör rimligtvis kunna förvänta dig att en dragkedja på en jacka som kostar 8 000 kronor håller längre än ett år efter inköp. Det är en vanlig och vital funktion på en jacka, särskilt på en vinterjacka som avses hållas knäppt. Dragkedjan på din jacka fungerar inte. Därför föreligger ett fel i varan (16 § andra stycket första punkten KköpL).

Felet är eventuellt relevant, men troligtvis inte

För att ett fel ska vara relevant, dvs. för att företaget ska ansvara för felet, så krävs som utgångspunkt att felet har förelegat redan vid köpet, även om det visat sig först senare (20 § KköpL).

Ett fel som visar sig inom sex månader efter köpet ska alltid anses ha funnits redan vid denna tidpunkt, om inte säljaren visar annat eller felet i övrigt är sådant att det måste anses vara orsakat av yttre faktorer (20a § KköpL).

Det verkar som att dragkedjan på jackan fungerat felfritt i ungefär nio månader. Därför kan felet enligt mig inte anses ha funnits redan vid köpet.

Även tidpunkten för felets uppkomst är problematisk då den ligger utanför gränsen för sexmånadersregeln. Det finns därför ingenting som säger att felet ska anses ha funnits redan vid köpet. Det betyder att kravet överflyttas på dig att bevisa att så är fallet.

Om jag ska utgå från vad du har skrivit kan det enligt mig bli svårt att bevisa att felet funnits redan vid köpet, eftersom det verkar att dragkedjan fungerat i nio månader fram till dess att den gick sönder.

Företaget har då ingen skyldighet att hjälpa dig.

För att svara direkt på din fråga: nej, du kan då inte häva köpet och få pengarna tillbaka.

Mitt råd

Företaget har ingen skyldighet att hjälpa dig i ditt fall.

Har företaget ingen sådan dragkedja som du behöver är du givetvis inte tvungen att gå med på att de byter ut den till en annan liknande. En dragkedja på en sådan relativt dyr jacka kan däremot bevisa sig vara en kostsam historia.

Om du inte är säker på att du kan hitta en originaldragkedja någon annanstans och kan tänka dig att betala för bytet själv, så kan det enligt mig vara en bra idé att låta företaget sätta in en ny dragkedja.

Jag kan bara återigen beklaga att din jacka gått sönder.

Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!

Mattias TörnströmRådgivare