FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/08/2016

Kan jag häva mitt datorköp?

Hej, betalade för bärbar dator förigår kväll när jag va trött och ville ångra mitt köp dagen efter då jag kände att upplösningen inte kommer fungerar ihop med mitt skolarbete. Privat säljaren vägrade och menar på att köpt är köpt trots att han fortfarande hade datorn hos sig. Under kvällen skickar han datorn imot min vilja.

Finns det något jag kan göra rättsligt eller är jag helt körd här då distansköplagen inte gäller för privat personer? Jag har jobbiga sömnproblem som påverkade mitt dåliga beslut och känns inte helt ok att bli påtvingad något.

Tacksam för er hjälp.

Mvh Alem

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Huvudregeln i sådana här förhållanden är principen "pacta sunt servanda", vilket betyder avtal ska hållas. Huvudregeln är alltså att köpet av datorn är bindande. Detta såvida det inte föreligger någon hävningsgrund av avtalet.

Jag tolkar det du skriver som att du som privatperson har köpt en dator av en annan privatperson, vilket gör att köplagen blir tillämplig. För att en köpare ska få häva ett köp krävs att antingen säljaren är i dröjsmål med leveransen (25 §) eller att det föreligger ett fel i varan som är väsentligt för köparen (39 §). Föreligger inte någon av dessa hävningsgrunder så gäller huvudregeln att avtal ska hållas.

Slutsats: om inga hävningsgrunder finns är du bunden till köpet.

Mikael JonassonRådgivare