Kan jag ta del av min mammas arv i förväg?

Hej!Min mamma har alzeimer dock rätt klar. Jag som dotter har en generalfullmakt samt framtidsfullmakt och sköter hennes ekonom och omsort. Mamma har nu flyttat till ett särskilt boende. Jag och min bror ska sälja hennes lägenhet och jag undrar nu om vi kan dela på de pengarna (som arv)? det är vad mamma säger att vi ska göra men jag vet ej om det är rättsligt säkert? ska jag med fullmakt, skriva under försäljningen eller är det bättre om mamma skulle göra det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar din mors sjukdom, den är verkligen jobbig för alla involverade.

Din fråga rör både hur ni kan ta del av er mors arv, samt hur förfarandet i sådant fall bör skötas. Jag hanterar frågorna separat nedan för att sedan sammanfatta mitt råd till dig.

Förskott på arv genom gåva

Varje gåva (i större bemärkelse, värde etc.) som ges från en förälder till ett barn anses vara förskott av arv, om inte föräldern anger att det inte ska utgöra förskott av arv. Man presumerar således att det har varit ett förskott av arv och det räknas sedan bort vid dödsfallet. Om du och din bror är enda arvingarna och båda tar del av pengarna från försäljningen av lägenheten lika så kommer inte avräkningen på det fullständiga arvet behandlas olika och få särskild påverkan. För att besvara din fråga om det är rättsligt korrekt att ta del av pengarna som arv så är således svaret; Ja, det är fullt möjligt!

Försök bevara objektivitet

Även om jag tolkar din fråga som att din fullmakt är en generalfullmakt och omfattar försäljning av lägenheten så är det inte att rekommendera att den med fullmakt för annans rättshandlande även är motparten som möjligtvis drar nytta av rättshandlingen. För att vara helt objektiva hade det bästa varit om försäljningen går att genomföra utan din fullmakt, men förstår att det oftast är lättare för er och er mor om du kan sköta det. Jag anser däremot att när försäljningen är gjord så bör er mor själv ge pengarna i gåva/förskott av arv till er utan din fullmaktsinblandade. Jag vill vara tydlig med att det i sak är fullt möjligt för er att genomföra köpet och ge pengarna i gåva till dig och din bror genom dig som fullmäktig. För att undvika att gåvan ifrågasätts, att någon arvtagare (om det finns flera) eller annan person anklagar gåvan för att vara er vilja istället för er mors, så råder jag dig att er mor skriver gåvobrev med ett vittne som bevittnar att er mor är klar nog att förstå vad det är hon ger bort. Är er mor inte klar nog så är det du som har fullmakt, men råder då att ni tar hjälp av en god man till just denna rättshandlingen. Detta menar jag är en säkerhetsåtgärd för att ingen ska kunna ifrågasätta handlingen.

Mitt råd

Sammanfattningsvis råder jag er att genomföra försäljningen och om du nu har fullmakt att göra detta på hennes vägnar så är det okej. Pengarna bör däremot i första steget gå till er mor. Därefter som er mor tagit del av pengarna så kan hon ge dem i gåva till er. Detta blir som nämnt automatiskt ett förskott på arv om man inte skriver annat. Här råder jag er mor att själv skriva ett gåvobrev, med vittnen. På så sätt har ni ärvt pengarna från lägenheten och det har skett på ett vis som minskar möjligheter att gåvobrevet "klandras", och anklagas för att inte vara er mors rätta vilja p.g.a. hennes sjukdom. Om en gåva inte speglar gåvogivarens vilja så riskerar gåvan att bli ogiltig, och därför vill man undvika att en gåva kan ifrågasättas.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare