Kan jag testamentera allt till min fru utan att hon får bostaden vid skilsmässa?

Vi skrev som sambor äktenskapsförord som aktiverades när vi gifte oss 2015. Jag hade med mig bostad och bilar in i boet. Vi hade båda särkullsbarn. Kan man utforma ett testamente så att min fru ärver "allt" utom laglott när jag dör men att jag fortfarande äger mitt boende vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett äktenskapsförord reglerar om er egendom ska klassificeras som enskild egendom eller giftorättsgods.(7 kap. 1 § 1p. ÄktB) Alltså antar jag att ni har registrerat ett äktenskapsförord där ni har gjort dina bilar och bostad till din enskilda egendom.

Betydelsen av egendomens klassificering blir aktuell när ni gör en bodelning. En bodelning kommer ni att göra när äktenskapet löses upp, alltså vid eventuell skilsmässa eller då någon av er går bort.(9 kap. 1 § ÄktB)

Vid bodelningen kommer din enskilda egendom inte räknas till giftorättsgodset.(10 kap. 1§ ÄktB) Om ni gör en bodelning till följd av skilsmässa, kommer ni alltså dela på allt giftorättsgods och undanta er enskilda egendom som ni själva behåller.(11 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB) Ett testamente har inget med bodelning att göra, utan aktualiseras först när du gått bort och frågan om vem som ska ärva din del av bodelningen uppstår.

Så för att förtydliga:
Du kommer själv att behålla dina bilar och din bostad vid skilsmässa, förutsatt att dessa gjorts till enskild egendom genom ett äktenskapsförord som ni registrerat hos Skatteverket. Resten av er egendom kommer ni att dela hälften var. Din fru kommer alltså inte kunna få din bostad eller bilar på sin lott vid en bodelning eftersom de är din enskilda egendom.

Däremot om bodelningen görs till följd av din bortgång, så kommer samma bodelning som förut att göras. När bodelningen är gjord kommer det se precis likadant ut som efter skilsmässan. Skillnaden här blir i ”nästa steg”, det vill säga - vad ska hända med delen som är din efter bodelningen?

Det är här testamentet får betydelse, eftersom det är i testamentet som du bestämmer vad du vill ska hända med din egendom. I testamentet är du givetvis fri att testamentera allt till din fru (även om dina barn kommer att vara berättigade till sin laglott). Men testamentet har alltså ingen betydelse förrän du gått bort, vilket gör att du givetvis är fri att testamentera allt till din fru utan att hon får din enskilda egendom vid eventuell skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen om du har vidare funderingar.

Med vänliga hälsningar

Carolina LundhRådgivare