FrågaEKONOMIÖvrigt22/05/2017

Kan juridiken hjälpa till att lösa en svår arbets- och bostadssituation?

Hej.

Så här ser min situation ut....

Jag & min exfru är skilda...

Hon får hjälp av soc i Falun med ett andrahandskontrakt på en 3a i ett trevligt område....

Hon flyttar med barnen den 31 maj/1a juni.

Jag själv... blir hemlös och hamnar på gatan.

Får inget andrahandskontrakt enligt soc i min kommun.

Jag har 21000 i skuld till ett företag och ingen möjlighet att lösa det för att få en nu bostad.

Jag har noll kronor i inkomst.

Fick ni slutlön för ngn vecka sedan på ca 16500 men inte en krona gick till räkningarna och speciellt då skulden.

Vi valde att lägga pengarna på mat och betala tillbaka skulder och kläder till barnen och lite annat.

Vi har inte fått hjälp sedan ansökan i januari då jag före tjänat mer än normen.

Så någon hjälp kommer jag inte få från soc alls. Vi har inte fått försörjningsstöd för maj än heller då hon ska ha in mitt arbetsgivarintyg från mitt förra jobb och det får jag någon gång under veckan... som egentligen ska beröra ansökan för juni.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra eller någonting... jag får nej överallt vad gäller bostad.

Vilket också betyder att jag inte kommer att ha min dotter heller.

I kommunen säger alla bolag nej.. den här gått till annan sökande.. i grannkommunen hänvisar de bara till kösystemet hela tiden.

Jag har försatt mig själv i denna sits men ser ingen utväg på att kunna lösa ngt som helst skiten som är.

Jag söker över allt i dalarna och angränsande län efter boende.

Har jag inget boende kan jag inte få rätsida på mitt liv.

Jag har ingen borgenär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är verkligen ingen rolig situation du har hamnat i. Att gå igenom en skilsmässa, förlora sitt jobb, förlora sin bostad... Att bara råka ut för en av de sakerna är tufft. Du tvingas gå igenom samtliga och dessutom på samma gång. Jag förstår att det inte är enkelt och att det är lätt att känna sig uppgiven.

Jag önskar att det fanns en klockren juridisk lösning på dina problem som jag kunde presentera för dig. Tyvärr är det inte så. Jag har plockat upp och funderat kring tre av de problem du beskrivit (skilsmässan, socialen och skulden) men ingen av dessa verkar ha föregåtts av några oegentligheter.

Rekommendation

För att komma till rätta med dina problem gäller det snarare att försöka hitta ett jobb så snart som möjligt. Om du hittar ett jobb som ger dig en stabil inkomst bör du kunna hitta åtminstone ett tillfälligt boende i din kommun på andrahandsmarknaden. På exempelvis blocket.se hyrs många lägenheter ut i andra hand. Du kan också som du själv skriver ligga i för att få försörjningsstöd, om det krävs att du visar upp arbetsgivarintyget så åk till din gamla arbetsgivare om du ännu inte har fått det och be att få det på plats. En ytterligare möjlighet du har för att få ner dina skulder är att ansöka om skuldsanering hos Kronofogden.

Skilsmässan och barnen

Utifrån din berättelse verkar skilsmässan ha gått riktigt till. Jag förstår det som att ni har delat upp det ni har mellan er och att ingen av er kommer bo kvar i er nuvarande bostad. Det finns med andra ord ingen anledning att kräva mer pengar eller liknande från din exfru.

Så som jag förstår situationen med barnen har ni inte haft någon tvist angående vårdnaden. De ska visserligen flytta med sin mamma nu men ni har fortfarande gemensam vårdnad. Det innebär att ni båda bestämmer var barnen ska bo. Även om du skulle flytta in hos en kompis tillfälligt skulle alltså barnen kunna vara hos dig varannan vecka exempelvis. Att ni inte har haft någon vårdnadstvist i samband med skilsmässan är väldigt bra. Om du och din exfru kan fortsätta att samarbeta när det gäller era barn vore det förmodligen det absolut bästa för dem.

Socialtjänsten

Det låter mycket märkligt att din exfru har fått hjälp från socialen men inte du. Socialtjänsten har en skyldighet att hjälpa alla kommunens invånare och se till att de får den hjälp och det stöd som behövs (2 kap. 1 § SocialtjänstL). Du verkar redan ha en kontakt på socialförvaltningen och mitt råd är att du på nytt förklarar din situation för dem. Även om du har varit i kontakt med dem tidigare är det socialens skyldighet att ta hand om kommunens invånare. De har fler resurser som kan hjälpa dig än vad som finns inom juridiken.

Om du är missnöjd med ett beslut socialtjänsten har fattat eller hur de har hanterat ditt ärende kan du vända dig till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). På deras hemsida kan du se hur man klagar på socialens beslut, http://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-socialtjansten/. Det innebär dock inte att du per automatik får din vilja igenom men du uppmärksammar i vilket fall en annan myndighet på ditt fall.

Skuldsanering

Om du har fler skulder än den skuld du nämner på 21 000 kr skulle du kunna ansöka om skuldsanering. Skuldsanering är ett sätt att komma till rätta med sina ekonomiska bekymmer men det krävs ofta att man har såpass stora skulder att de inte kan betalas av inom ett antal år. I ditt fall kommer du kunna lösa skulden på 21 000 när du får en inkomst.

I vilket fall föreslår jag att du kontaktar de du är skyldig pengar och berättar om din situation. Du får berätta att du är medveten om din skuld till dem och att du planerar att betala den så snart du får in pengar. På så sätt kanske ni kan lägga upp en betalningsplan gemensamt och de kanske kan avstå från att kräva höga dröjsmålsräntor.

Sammanfattning

Din situation är väldigt jobbig och tyvärr erbjuder inte juridiken någon lösning. Ingen verkar ha gjort något olagligt gentemot dig utan det handlar om olyckliga omständigheter. Det är snarare socialförvaltningen och arbetsförmedlingen du ska vända dig till för att få den hjälp du behöver.

Hoppas att det ordnar upp sig för dig och att du hittar ett jobb så att du har råd med en bostad. Om du får några juridiska problem framöver är du mer än välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare