Kan man anmäla en frisör som hör av sig och vill låna pengar?

En frisör jag varit hos EN gång har precis börjat kontakta mig och frågat om jag kan låna ut 500kr till henne, har hört att hon gjort så mot flera kunder. Kan jag anmäla henne för något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har full förståelse för din irritation, men det står var och en fritt att fråga/be personer om tjänster/hjälp. Endast om personen ifråga kontaktar dig i orimlig omfattning eller uppfattas som hotfull eller aggressiv kan ett brott vara för handen. Vid förekomst av upprepade sådana handlingar kan det röra sig om trakasserier, vilket är straffbart enligt lagens mening.

Trots att det inte är säkert att du når framgång med en eventuell talan står det dig fritt att göra en anmälan och du har alltid rätt att inlämna en stämningsansökan om så önskas. Tingsrätten är en myndighet och har av denna anledning skyldighet att behandla alla stämningsansökningar som inkommer. Mer information om hur en sådan ska utformas finns att läsa om här.

Hoppas att svaret varit till din hjälp!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare