Kan man ansöka om svenskt medborgarskap innan man uppfyllt alla krav som ställs för medborgarskap?

Hej!

Jag har en fråga om svenskt medborgarskap. Jag är 33 år och har permanent uppehållstillstånd (PUT) sedan september 2015. Jag har anlänt i december 2014, sökt asyl och fått tillstånd som ett alternativt skyddsstatusförklaring från första gången. Jag vet redan att jag måste uppfylla hemvisttidskravet innan jag ansöker om medborgarskap, och det är fem år i mitt fall. Jag insåg också att kötiden vid Migrationsverket idag (14 mars 2018) är mellan 21 och 23 månader om de måste undersöka ansökan. Min fråga är; kan jag ansöka om medborgarskap i 2019 (efter fyra år), med tanke på att jag måste vänta minst ett år innan jag får ett beslut? Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som behandlar svenskt medborgarskap hittar man i lagen om svenskt medborgarskap.

Allmänna kriterier

Du är 33 år gammal och därför gäller reglerna i 11 § i lagen om svenskt medborgarskap.

I paragrafen tas de kriterier upp som krävs för att man ska kunna söka om svenskt medborgarskap. Dessa är:

1.Styrkt identitet

2.Fyllt 18 år

3.Permanent uppehållstillstånd i Sverige

4.Hemvist här i Sverige

a.Sedan två år i fråga om dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare,

b.Sedan fyra år i fråga om den som är statslös eller att bedöma som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen,

c.Sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och5.Haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt

5.Haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt

Kontrollera att du uppfyller kraven innan du ansöker

När du skickar in en ansökan om svenskt medborgarskap granskar Migrationsverket ifall du uppfyller alla krav. Om du inte uppfyller kraven när ansökan kommer in till Migrationsverket riskerar du att få ett avslag. Du får då lämna in en ny ansökan när kraven är uppfyllda och betala en ny ansökningsavgift.

Om du vill veta mer rekommenderar jag dig att läsa på Migrationsverkets hemsida (följ denna länk).

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare