Kan man avbryta umgänge med förälder vid farhågor om våld mot barnet?

Vilka rättigheter har en boendeförälder för att skydda sitt barn? I korta drag så har sonen som är tre år gammal, en skadlig kontakt med den juridiska modern. Hon övergav honom för två år sedan och det har varit omöjligt att skapa en fungerande kontakt då hon vägrar att samarbeta för sonens skull. Hon har utsatt sonen för vanvård och eventuell misshandel. Hon träffar nu sonen ett par timmar en gång i veckan med sin mamma. Efter dessa träffar mår sonen väldigt dåligt, har mardrömmar, blir våldsam mot sig själv och andra, går tillbaka i utvecklingen osv. Efter träffarna berättar sonen att de (både den juridiska modern som han nämner vid namn och mormodern) att de knuffar honom, kastar saker på honom, att de är farliga och dumma. Han klagar mycket på ont i huvudet och i magen. Det finns nu starka misstankar om att sonen misshandlas under dessa träffar, särskilt då mormodern öppet har visat sig vara våldsam gentemot andra. I och med att det finns starka misstankar om misshandel och en oro för sonens säkerhet, kan då Pappan som även har sonen på heltid få vara med under träffarna, exempelvis ute i en lekpark för att se att sonen inte far illa? Kan då Pappan välja hur umgänget ser ut så att sonen inte utsätts för våld, exempelvis att de ses ute i en lekpark eller kan den juridiska morden verkligen kräva att deras träffar sker "bakom stängda dörrar" och att Pappan inte har någon rätt att veta hur det går under umgänget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår ifrån att du har ensam vårdnad i frågan.

Som vårdnadshavare har du inga rättigheter att skydda ditt barn, du har en skyldighet att göra detta. I alla fall där ditt barn kan komma till skada skall du såklart ingripa, förekommer det dessutom våld mot till barn skall du anmäla detta till polisen och socialnämnden omedelbart.

Att din son skall ha umgänge med sin mamma beror på att man anser att det nästan alltid är för barnets bästa att man skall ha en kontakt med båda sina föräldrar, det är en central tanke i den svenska familjerätten. Men eftersom barnets bästa alltid skall beaktas i fall om umgänge får detta inte gå ut över barnets välmående och hälsa. Man har som förälder ingen rätt till att umgås med sitt barn, utan det är en rättighet ditt barn har att få ha en nära kontakt med båda sina föräldrar. Så om modern missbrukar sitt umgänge genom att skada sitt barn kan umgänget såklart avbrytas av socialnämnden. Det är viktigt att du i detta fall blandar in myndigheter, antingen socialnämnden eller polis och inte bara avbryter umgänget utan att anmäla detta till myndigheterna, då kan du anklagas för umgängessabotage.

För att du inte skall anklagas för umgängessabotage(att du försöker förstöra din sons relation till sin mamma) skall du kontakta socialnämnden som kan hjälpa dig med att ordna med umgänge utan att din son kommer till skada. Umgänge kan ske i samband med socialnämnden eller över exempelvis telefon.

Mitt råd till dig är att snabbt anmäla dina farhågor om mamman och mormoders beteende till socialnämnden och om det förekommer våld av något slag skall du även kontakta polisen omedelbart eftersom detta är brottsligt.

Jag hoppas detta svar kan hjälpa dig!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare