Kan man begära förtur hos migrationsverket

Hej jag jag har sökt uppehållstillstånd för min man i january 2017 och nu vill jag ha akut förtur min man bor i kurdiska irak och situationen är veldigt kritiskt där nere nu hans liv är i fara jag behöver verkligen hjälp med vad jag ska göra har kontaktat migrationsverket flera gånger jag undrar vad jag har för rätter vad kan jag göra i en situation som den här

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr behandlar inte migrationsverket dessa ärenden med förtur. Migrationsverket har dock en skyldighet att handlägga varje ärende så enkelt, snabbt och billigt som möjligt, enligt 7 § Förvaltningslagen. Detta innebär att Migrationsverket alltså har en skyldighet att handlägga ärenden utan oskäliga dröjsmål. Vad som är skäligt är olika i de enskilda fallen och beror på situation samt omfattningen av utredningen. Det kan alltså ta flera månader upp till några år för ett ärende att handläggas och tyvärr finns inte möjlighet att begära förtur i din situation.

Om din mans liv är i fara kan ni titta på möjligheterna för honom att möjligtvis söka asyl på grund av flykting eller skyddsbehövande. Reglerna om detta finns i 4 kap. 1 § och 4 kap. 2 § Utlänningslagen.

Jag tolkade din fråga som att du undrade över vad du kan göra i den här situationen och jag kommer därför inte svara utförligare om vad som gäller vid asyl, då detta inte är något som du kan söka åt honom. I denna situationen har du redan gjort det som du kan göra.

Jag hoppas det gav svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor om hur det fungerar att söka asyl eller liknande är det bara att återkomma så ska du få svar på det med!

Caroline LarssonRådgivare