FrågaEKONOMIÖvrigt02/03/2015

Kan man få bolån även om man har fått ett hus i gåva?

Hej!

Min mamma vill skriva över sitt hus på mig som gåva. Hon skall dock bo kvar i huset och betala alla kostnader. Det finns inget hus på lånet.

Jag och min sambo går i hus tankar och jag undrar om min gåva påverkar mig när jag skall ta bolån. Kan banken neka mig lån då dem ser att jag har ett hus som gåva?

Mvh Tessie

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag antar att du menar att det inte finns något lån på huset som du fick av din mamma. I så fall kan jag inte se hur gåvan skulle påverka dina chanser att få bolån. Det finns ju inte direkt några bestämmelser kring detta, men vad som brukar kunna spelar roll brukar vara vilken inkomst man har, om man själv redan har ett boende vid sidan av (eventuellt med bolån), om man har andra lån och så vidare. Utifrån vad du har berättat tror jag dock inte att det skall vara några problem! Bara det att du äger ett hus försämrar förmodligen inte dina chanser.

Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare