FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/01/2017

Kan man få fängelse på grund av skulder?

Hejsan!

Jag har under flera år varit spelberoende.

Resultatet av detta är stora stora skulder till flertal banker och kreditgivare(säkert runt totalt 100krediter och lån om jag skulle gissa,bla ett flertal sms lån)

Jag har även lös ut flertal mobiltelefoner mm och sålt dem för att ha råd med mat osv.

allt detta hände efter att jag blev av med mitt jobb.

De få lån jag hade då, ej pga av speladet) kontakta jag långe givarna för och försökte göra upp en avbetalningsplan men ingen var villig. Sen dess flöt allt på och livet fick utför.

Nu har jag sökt hjälp för mitt spelberoende,börjat pluggat och har inga nya skulder sen minst 1år tillbaka.

Jag tänkte ansöka om skuldsannering men jag börjar bli rädd att jag ska hammna i fängelse nu när jag kommit så långt i mitt nya liv och kämmpat! tänk om jag åker in och kommer ut och blir hemlös pga av att jag inte kan betala hyran när jag sitter i fängelse! Då finns det ingen mening med skola nu och skuldfrihet...

jag är ostraffad men har endast kombinerad terapi från kommunen om mitt psykiska mående i allmänhet ej direkt enbart på spelmissbruket.

Jag har aldrig velat hamna här men jag förstår idag varför jag gjort det och vill göra rätt för mig,

Jag kämpar och alla kan göra fel, men om jag hamnar i fängelset och blir hemlös så vet jag inte v ad jag gör.

Har ni förslag på vad jag kan göra?

Och stora frågan, kan jag hamna i fängelset?

Vad kan jag göra för att det ej ska bli så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad bra att du inte fått nya skulder på ett år och sökt hjälp för ditt spelberoende.
Som jag förstår det så undrar du över om du kan hamna i fängelse på grund av dina skulder och vad du kan göra för att inte hamna i fängelse. Du ber också om råd kring ditt spelberoende.

Till att börja med kan jag säga att det som utgångspunkt inte är brottsligt att ha skulder och inte kunna betala dem. Du kan alltså inte hamna i fängelse på grunden att du har skulder som du inte kan betala. För fängelsestraff krävs att du har begått ett brott där påföljden är fängelse. Så länge du inte begått en sådan brottslig handling så behöver du alltså inte oroa dig.

Du verkar motiverad och har kommit en bit på vägen från ditt missbruk och visst finns det mer hjälp att få, till exempel kan du gå med i en stödgrupp för missbrukare. Stödgrupper finns över hela landet, några av dem organiseras i Spelberoendes Riksförbund. Du kan också kontakta organisationen Anonyma Spelare. Kontaktuppgifter hittar du här: http://www.spelberoende.se/ och http://www.ga-sverige.se/hitta-en-stodgrupp/
Du kan också vända dig till stödlinjen som svarar på frågor och arbetar för att motivera dig till förändringar. Telefonnumret dit är 020 – 81 91 00. Du kan också gå in på stodlinjen.se

Slutligen vill jag råda dig att kontakta kronofogden för att få hjälp med dina skulder och att du försöker ansöka om skuldsanering.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare