Kan man få ut sitt arv innan personen har dött?

Min pappa dog för några år sedan och vi är tre som fått arv från honom. Våran farmor är forfarande i livet och pappa var hennes enda son men jag har aldrig haft någon kontakt med henne tyvärr pga vissa själ . Min fråga är har jag möjlighet att få förskott på kommande arv ? Om hur går jag till väga i så fall ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte möjligt att utkräva arv innan någon avlidit (1 kap. 1 § ärvdabalken). Det är i och för sig möjligt för arvlåtaren att utge gåva till en framtida arvtagare i syfte att detta ska ses som förskottsarv. Det rör sig alltså då om en gåva och det är upp till gåvolåtaren att bestämma om gåvan ska ges eller ej. Dina möjligheter att utfå ditt arv i förtid är alltså beroende av om din farmor är beredd att ge dig det i form av gåva som ska ses som förskottsarv. Det är alltså helt upp till henne och inget du direkt kan begära. Du har dock en arvsrätt när hon avlider och har då rätt att få ut din del av ditt arv, men frågan om förskottsarv är en annan, beroende av din farmors vilja. Om hon vill ge dig förskottsarv är detta dock fullt möjligt, hon kan välja att ge dig en del av ditt kommande arv eller hela arvet.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare