Kan man förbjuda någon att knacka på dörren?

Hej

Det är en person som kommer hem till mig ibland och plingar på dörren och står utanför och väntar på att jag ska öppna. Jag har klart och tydligt sagt till personen att jag inte vill träffa hen, men trots det kommer hen hem till mig och försöker få mig att öppna dörren. Gör personen i fråga något olagligt och finns det i så fall något sätt att förbjuda personen att göra så här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att detta beteende ska kunna anses som trakasserier/ofredande måste det vara fråga om återkommande och upprepade handlingar som stör. Enligt 4 kap 8 § brottsbalken måste den utsatte (alltså du), uppfatta och vara medveten om det hänsynslösa beteendet medan det äger rum.

Om du vill gå vidare med saken och kunna förbjuda personen att knacka på hos dig måste du alltså väcka talan i domstol så att personen ifråga kan bli dömd. Notera dock att det krävs tillräckligt med bevis för att kunna fälla personen i domstol, vilket många gånger kan vara svårt att framförskaffa. Om du ändå känner dig manad att väcka talan kan du läsa mer om hur en sådan ska väckas här.

Hoppas svaret varit till din hjälp.

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare