Kan man godkännas som handledare trots fortkörning?

Hej!

Har haft mitt körkort i över 10 år, men i april månad blev jag stoppad p.g.a. fortkörning där jag miste mitt körkort i 1 månad. Det jag undrar nu är om jag kan vara handledare åt min fru som ska försöka ta sitt körkort eller inträder det någon form av prövotid från det datum man fick tillbaka körkortet, typ som när man fick körkortet från första början? Haft mitt nya körkort i över 6 månader nu..

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du har valt att vända dig till Lawline.

Din fråga rör bestämmelserna i körkortslagen, som du hittar och kan ta del av här.

Övningskörning ska enligt körkortslagen ske under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra bil samt har godkänts som handledare (se https://lagen.nu/1998:488#K4P5S1). För att godkännas som handledare måste man:
- fyllt 24 år,
-ha behörighet för det fordon som körningen avser,
-under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren ha haft sådan behörighet samt
-genomgått introduktionsutbildning någon gång under de senaste fem åren.

Utöver detta framgår det även av lagen att man inte får godkännas som handledare om man under de senaste tre åren har fått sitt körkort återkallat bland annat på grund av att man har kört för fort och den sammanlagda spärrtiden överstiger tre månader (se https://lagen.nu/1998:488#K4P7S1).

Eftersom du endast fick ditt körkort återkallat i en månad ska det med andra ord inte vara några problem för dig att att vara handledare åt din fru. Om du vill ansöka om handledarskap kan du besöka körkortsportalens hemsida, vilken du hittar här.

Jag hoppas att jag genom detta besvarat din fråga. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline genom frågeformuläret.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare