Kan man göra om ärvd enskild egendom till giftorättsgods?

Hur blir det när barnen/bröstarvingarna ärver en fastighet med enskild egendom genom testamente. Kan arvtagaren göra så att den blir giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I äktenskapsbalken finner man reglerna kring giftorättsgods och enskild egendom. I 7 kap. 1 § äktenskapsbalken föreskrivs det att en makes egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom. I 7 kap. 2 § p. 3 äktenskapsbalken är det sedan föreskrivet att den egendom som en av makarna fått genom testamente som är villkorat att det ska vara enskilt arvtagarens är enskild egendom. Detta är tillämpligt om man ärver i egenskap av universell testamentstagare, det vill säga att man är den som tilldelas all eller en viss del av egendom efter att exempelvis laglotten fördelats till bröstarvingar. Sedan i 7 kap. 2 § p. 4 äktenskapsbalken förtydligas det att det som maken ärvt genom den legala arvsordningen efter testator ska vara makens enskilda egendom om testatorn har villkorat det.

Detta innebär att man inte kan göra om den enskilda egendomen till giftorättsgods genom att exempelvis upprätta ett äktenskapsförord. Undantaget är om det finns föreskrivit i testamentet att det finns möjlighet att kringgå villkoret som tredje man har ställt upp. Funktionen enskild egendom i testamente ses som ett villkor för att man ska få ärva och således har man som arvtagare inte möjlighet att bortse från villkoret.

Den möjlighet som finns är att du ger bort fastigheten i gåva till din make och således utgör en del av dennes giftorättsgods som sedan vid eventuell bodelning tas upp och kan delas lika på. För att en gåva ska vara bindande mellan makar och dess borgenärer måste gåvan registreras enligt 8 kap. 1 § äktenskapsbalken. Detta görs hos Skatteverket enligt 16 kap. äktenskapsbalken.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare