Kan man göra sitt barn arvlös?

Min pappa har ytterligare ett barn, förutom mig, men har inte haft kontakt med honom på ca 25 år. Nu börjar pappa bli till åren och har börjat fundera över vad som händer när han dör. Han har 200 000:- på banken men inget annat som har något värde. Han vill inte att min bror ska få några pengar. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) finns regler om arv.

I ÄB finns en regel som säger att en bröstarvinge (den avlidne personens barn) alltid har rätt till laglott, 7:1 ÄB. Laglotten utgör hälften av de kvarvarande tillgångarna. Barnen ska ta lika stor del i arvet. Om din pappa har tillgångar till ett värde av 200 000 kronor ska du och din bror dela på 100 000 kronor. Ni får således 50 000 kronor vardera. De resterande 100 000 kronorna får din pappa göra vad han vill med, exempelvis testamentera bort.

Om din far skulle testamentera bort all sin egendom måste bröstarvingen begära jämkning av testamentet för att få sin laglott. Begäran om jämkning måste ha skett inom sex månader från delgivningen av testamentet. Om bröstarvingen inte begärt jämkning inom sex månader förlorar han eller hon sin rätt till laglott, 7:3 ÄB.

Dessutom har var och en enligt svensk rätt att själv bestämma vad man vill göra med sin egendom under sin livstid. En person har alltså ingen skyldighet att ha sparat pengar eller andra tillgångar som kan fördelas mellan barn, partner eller andra släktingar efter att man avlidit. Är den kvarvarande summan efter personen 0 kronor kommer ingen att ärva.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare