Kan man klaga på ljudnivå anonymt?

Klagomål från föreningen vid ett tillfälle om hög musik och fest 04.00, samt att grannen skulle ha klagat direkt vid tillfället till mig. Detta är ej sant, ingen har knackat på eller knackat i väggen och vi pratar om musik på normalnivå , men eftersom det var 04.00. Har frågat styrelsen var klagomålet kommer ifrån men de vägrar uppge varifrån klagomålet kommer. Kan man verkligen klaga anonymt och påstå saker utan ayy jag kan försvara mig eller veta varifrån det kommer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är varje hyresgästs ansvar att ta hänsyn till grannar vad avser ljudnivå och övriga störningar (25 § hyreslagen). Om det förekommer störningar ska hyresvärden säga till hyresgästen att upphöra med störningarna (25 § andra stycket). De har rätt att ta emot anonyma tips. De måste dock kunna visa att dessa tips stämmer om de vill vräka dig eller liknande (42 §). Du har rätt att bestrida tipsen, oftast bör det röra sig om klagomål från flera grannar oberoende om något ska kunna ske. Men ja, det är alltså tillåtet att klaga anonymt.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare