Kan man kräva att få se protokoll i förening?

Lag 1987:667 om ekonomiska föreningar.

7 kap. 39 § säger: Senast tre veckor efter stämman ska protokollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna och innehavarna av förlagsandelar.

Frågan: Med motivering enligt ovanstående lagrum har styrelsen i en förening vägrat delge medlemmar

handlingar från tidigare årsstämmor bestående av kallelser, röstlängd, årsberättelse och protokoll.

Personer som varit medlemmar sedan t ex 2015 har förvägrats få del av handlingar rörande tiden innan de blev medlemmar - i detta fall från 1983 då föreningen bildades, t o m 2014.

Styrelsen tolkar lagregeln så att medlemmar endast har rätt att få del av handlingar för den tid då de varit medlemmar d v s 2015-2017. Jag finner det svårt att acceptera detta förhållningssätt. Finns det något stöd för detsamma? Om inte....hur kan man få "rätt" på annat sätt än genom att stämma styrelsen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stämmoprotokollet är inte offentlig handling. Men det ska hållas tillgängligt för medlemmarna senast tre veckor efter stämman (lag om ekonomiska föreningar 7:10 fjärde stycket). Detta ska tolkas som att det får dröja högst tre veckor innan medlemmarna ska få tillgång till protokollet. Eftersom stämmoprotokollet inte är en offentlig handling så får medlemmarna dock inte göra avskrifter eller kopiera det när de tar del av det. Styrelsen får inte vägra att lämna ut stämmoprotokollet.

Ett effektivt sätt att få ut protokollet är att ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten (KFM). KFM kommer då att ta ålägga styrelsen att visa protokollet. Det finns två typer av handräckning: vanlig och särskild. I ditt fall är vanlig handräckning aktuell. Du hittar ansökan här https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare