Kan man kräva ensam vårdnad?

Hej, jag har två barn och gemensam vårdnad med deras pappa. Deras pappa bor i centrala Stockholm och jag och barnen bor i Huddinge. Barnen har sina aktiviteter och skola i Huddinge. Nu är barnen anmälda till två aktiviteter på söndagar och deras pappa vägrar låta dem gå på det då han tycker att det blir jobbigt pga att han saknar bil och har ett barn till hemma. han menar även på att sambos barn har aktiviteter och då kan han inte ta våra barn till sina aktiviteter. Mina barn brinner för deras aktiviteter och jag undrar vad jag kan göra för att dem ska få fortsätta med det? Jag har erbjudit att köra dem till aktiviteterna men han vägrar. Kan jag kräva ensam vårdnad? Kan tillägga att han bor i en etta med barnen och kan inte träffa kompisar eller umgås med sina vänner då dem är hos sin pappa eftersom han bor lång bort. Han har inte heller någon delaktighet i deras skol-eller dagismöten.

Snälla svara på detta då jag inte vet vad jag ska ta mig till.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om barns vårdnad hittar du i 6 kap föräldrabalken (FB).

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna kan en förälder som vill åstadkomma en ändring i vårdnaden ansöka om detta till rätten. Rätten ska då besluta huruvida en sådan ändring ska ske, 6 kap. 5 § FB. I alla beslut rörande barns vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande, 6 kap. 2 a § FB. Detta innebär bland annat att domstolen i sin bedömning ska beakta risken för att barnet far illa samt barnets möjligheter till en god och nära kontakt med båda föräldrarna. Ju äldre och mognare barnet är desto större hänsyn ska tas till barnets egna vilja. I sin bedömning ska domstolen även ta hänsyn till barnets rätt till kontinuitet i vardagen, samt föräldrarnas förmåga att samarbeta.

Det finns alltså en möjlighet för dig att ansöka om ensam vårdnad. Utifrån det du beskriver tyder mycket på att barnens pappa inte är särskilt engagerad i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter. Dessutom verkar det som att ni som gemensamma vårdnadshavare har vissa samarbetssvårigheter rörande barnen. Detta är omständigheter som möjligtvis kan innebära att det skulle ligga i linje med barnens bästa att ge dig ensam vårdnad. Jag vill dock poängtera att det inte är möjligt för mig att, utifrån denna begränsade information, garantera hur utfallet skulle bli om er tvist togs upp i domstol. Mitt svar har istället syftat till att ge dig en övergripande förståelse för de regler som gäller samt vad domstolen särskilt beaktar i vårdnadstvister.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar, och om inte är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar

Mikaela LundbladRådgivare