Kan man låna ut pengar till en kompis och få betalt när han säljer sitt hus?

Jag har en bekant som vi kan kalla Kalle. Kalle har en medelstor villa som drabats av en inre fuktskada pga läckande kylskåp vilket ju brukar täckas av villa/hem-försäkringar. Kalle har dock till sin fasa upptäckt att han inte har någon sådan försäkring (däremot en hemförsäkring som bara täcker lösöre) så skadan kommer han att få åtgärda för egna pengar. Som lök på laxen är Kalle sjuk och knappt arbetsför.

Jag vill väldigt gärna hjälpa Kalle! Ponera att jag lånar Kalle pengar - eller betalar de hantverkare han anlitar - och att jag lägger ut 100 KSEK totalt på detta. Kan jag skriva någon typ av revers eller skuldebrev så att jag (och min familj) får tillbaka dessa 100 KSEK (med eller utan ränta) då Kalle säljer sitt hus någon gång i framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fundering.

Sammanfattat svar:
Det du föreslår fungera alldeles utmärkt juridiskt och är ett smart och snäll sätt att lösa Kalles problem.

Det föreligger alltså inga som helst problem för dig att upprätta ett avtal där ni avtalar om att du lånar ut pengar till Kalle. Ni kan även upprätta en avbetalningsplan för Kalle med ett par tusen kronor varje år eller exempelvis att lånet förfaller till betalning när huset säljs. (Det är ju dock möjligt att det aldrig säljs).

En lösning som jag föreslår för att du ska kunna vara säker på att någon gång få pengar från Kalle är att Kalle tar ut ett pantbrev som ger dig säkerhet för lånet. Jag kommer förklara mer om varför nedan.

Utredning:
Att låna ut pengar är tillåtet. Det finns inga problem med det. Det finns alltså inget som hindrar dig från att låna ut 100 000 kronor till Kalle för att åtgärda fuktskadan.

Eftersom Kalle har svårt att betala nu så behöver vi ju dock någon lösning så att du får betalt i framtiden. Här finns egentligen flera potentiella lösningar som är mer eller mindre säkra för dig.

En klok lösning hade varit om du mot lånet får säkerhet i Kalles fastighet i form av pantbrev. Det får väl bedömas som den bästa säkerheten som finns i stort sett...
Dvs, om Kalle mot förmodan senare aldrig har möjlighet att betala tillbaka lånet så har du en säkerhet i fastigheten som gör att du har rätt att kräva att den säljs för att du ska få betalt för ditt lån till Kalle.

Förfarandet går till som sådant att Kalle får ansöka om inteckning hos Lantmäteriet för att få ut ett datapantbrev på 100 000 kr som du blir innehavare av. Det kommer kosta Kalle 375 + 2 % av 100 000 kr = 2 375 kr.
Därmed får ni ut ett pantbrev som ger rätt till 100 000 kr vid en försäljning av hans bostad om han exempelvis skulle gå i personlig konkurs eller liknande.
Ansöka om pantbrev gör man med denna blankett.
Vill ni läsa mer om pantbrev finns det information om detta på Lantmäteriets webbsida.

Du kan ju då självklart välja att låna ut 102 375 kr till Kalle för enkelhetens skull...

Ni bör därutöver skriva ett skuldebrev där det framgår att du lånat ut beloppet till Kalle och att pantbrevet är säkerhet för fordringen.

Detta skuldebrev behöver inte vara något superavancerat. Men som sig bör på lån så kan man självklart lägga till en ränta som kalle ska betala till dig. Eller exempelvis en avtalsplan där Kalle ska betala exempelvis 5 000 kr per år till dig tills skulden är betald. Ni kan även lägga in en klausul om att Kalle får betala lånet snabbare om han vill och då inte behöver betala ränta eftersom du får tillbaka dina pengar och knappast har ett intresse av att tjäna pengar på det här. Ditt huvudsakliga intresse verkar ligga i att få säkerhet för ditt lån.

Fördelen med en avbetalningsplan på exempelvis några tusen kronor per år gör att det inte är särskilt mycket pengar på en och samma gång för Kalle, samtidigt som det innebär att du inte kan komma om ett år och kräva Kalle på hela beloppet och därmed försöka tvinga fram en tvångsförsäljning av huset för Kalle.
Avbetalningsplanen är alltså både ett skydd för Kalle, men också en uppmaning att han ska betala av lånet. Eventuellt kan självklart avbetalningsplanen vara att han behöver betala av först när huset säljs. Men då blir ditt skydd i form av pantbrevet lite opraktiskt. Det står er dock fritt att avtala nästan hur ni vill!

När du får betalt för lånet så återlämnar du pantbrevet till Kalle.
Det är något som framtida köpare av huset kommer vilja ha nämligen. Pantbrev som ligger ute sänker ofta priset på en fastighet om de inte kan återfås och dessutom är det ju praktiskt att det redan finns ett pantbrev så att köparen slipper betala och ta ut nya för att lämna till banken.

Detta förutsätter ju dock att fastigheten går att inteckna för nya pantbrev. Om det inte går så får du helt enkelt lita på att Kalle följer avtalet...

Det finns alltså inga problem med det du föreslår alls, men att du får säkerhet i form av pantbrev hade varit praktiskt för dig.

Det ni ska göra enligt mig är således:
1. Kalle ansöker om pantbrev hos lantmäteriet. (kostar 2 375 kr för ett pantbrev om 100 000 kr).
2. Du placeras som innehavare av datapantbrevet, det här är din säkerhet för lånet.
3. Du lånar ut beloppet till Kalle.
4. När skulden betalats så skall du återlämna pantbrevet till Kalle, det kan vara när han betalt lånet eller när han sålt fastigheten och väljer att betala.

Skulle Kalle visa sig vara en riktigt lurig jävel som aldrig betalar så har du med pantbrevet möjlighet att kräva att Kalles fastighet säljs för att du ska få tillbaka dina pengar.

Lycka till med renoveringssponsringen!

För ytterligare hjälp kan jag rekommendera Lawlines Juristbyrå och våra betaltjänster. Du kan kontakta mig på Jonas.Lind@lawline.se så ordnar vi med offert.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare