FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal03/05/2015

Kan man lova en framtida försäljning?

Hej

Jag har kommit överens med min farbror att köpa hans hus. Vi skulle vilja ha ett papper att vi är överens om köpet om det skulle hända något med honom. Så det inte blir några problem då, han ska bo kvar så länge han kan. Vad behöver vi skriva för papper på att vi är överens om köpet?

Vem kan hjälpa oss med dessa paper?

M.V.H

Tommi Magnusson

PS skicka gärna mail, jag har svårt att svara dagtid

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk lagstiftning är det inte tillåtet att i förväg lova att sälja fast egendom. Ett sådant avtal skulle därmed inte vara giltigt. Det enda jag kan komma på just nu är att testamentera bort egendomen för att vara säker på att få den om något skulle hända med din farbror. Skulle inget hända så kan du köpa den såsom ni kommit överens om, men när din farbror är redo, utan att ha något förhandsavtal.

Hoppas detta löste några av era funderingar!

Gabriella LundqvistRådgivare