Kan man neka till att skriva en fullmakt?

Hej! Min make har börjat bete sig på ett underligt sätt. Han fick ett arv på ca 1000 000 kr förra våren. Sedan dess har han förändrats. Jag har ett lönekonto på Swedbank, och han har bytt till Handelsbanken.

Jag har ingen som helst aning om hans bankaffärer, så jag gick till Handelsbanken och bad att få se alla våra konton där. Det gick dock inte, då jag inte har mitt lönekonto där.

Bankkvinnan sa däremot att min make kan skriva en fullmakt, så att jag den vägen kan få se hur våra konton ser ut.

Döm om min förvåning när min make sa blankt NEJ!

Får man egentligen neka till att skriva en fullmakt? Vi är faktiskt gifta med varandra sedan 21 år.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En fullmakt är som vilket annat avtal som helst bara att avtalet innebär att man genom en viljeförklaring låter någon annan få maktbehörighet att företräda någon annan i olika slags situationer. Bara för att ni har varit gifta i ett antal år så har det ingen inverkan på viljan att ansluta sig till ett avtal sinsemellan.

Den klassiska avtalsmodellen bygger på ett anbud och en accept. Det vill säga att en av parterna erbjuder något som den andra parten i sin tur accepterar - antigen skriftligen, muntligen eller genom handlade som tyder på att erbjudandet accepteras. Ett giltigt avtal bygger på samstämmiga viljeförklaringar och bundenheten uppkommer när parterna når en ovillkorad överenskommelse om bundenhet.

Man kan inte på något sätt tvinga någon annan att ingå ett avtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till info@lawline.se om du vill ha fortsatt hjälp med ditt ärende.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare