Kan man reklamera en två år gammal dator?

Hej,

För lite mer än 2 år sedan köpte jag en ny dator till ett inköpspris av ca 15000 kr. Allt köptes till ett packetpris hos netonnet, där man får lösa datorkomponenter och monterar själv ihop datorn.

För ett tag sedan slutade datorn att fungera helt och hållet, jag har lämnat in datorn till ett företag som lagar datorer, där de konstaterar att moderkortet är trasigt. I och med att moderkortet är av en äldre modell med utdaterade mått finns moderkortet inte längre att köpa, utan jag tvingas att köpa nytt moderkort, samt övriga komponenter. Alla delar som behöver bytas ut har ett värde på ca 5000 kr, men detta baseras på produkternas pris enligt prisjakt.se det datum som jag köpte dem. Jag tvingas leta efter produkternas pris på detta sätt eftersom att varje enskild produkts pris inte står på kvittot, utan priset står i en klumpsumma.

Min fråga är:

Kan jag reklamera moderkort (defekt) SAMT de delar som behöver bytas ut pga att de endast passar till just DET moderkortet som är trasigt? Eller kan jag endast reklamera moderkortet, vilket låter mycket orimligt? Eller skulle jag kunna be datorföretaget laga datorn genom att byta ut alla berörda delar och få Netonnet att stå för kostnaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan enligt 20 § konsumenköplagen endast reklamera en vara om den är felaktig vid avlämnandet, d.v.s. när du köpte den och säljaren lämnade över den till dig. Symptom på att en vara är felaktig kan visa sig senare, men huvudregeln är alltså att felet ska ha funnits vid själva avlämnandet. Om ett fel uppkommer inom sex månader anses felet ha funnits vid avlämnandet, säljaren har då med andra ord bevisbördan för att felet ska ha uppkommit vid ett senare tillfälle.

I ditt fall slutade dock datorn fungera först efter två år, vilket innebär att du måste bevisa att moderkortet var felaktigt då du köpte den, vilket naturligtvis blir svårt. Jag rekommenderar ändå att du vänder dig till företaget då det är möjligt att du har någon slags garanti.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare