Kan man säga nej till möten från socialtjänstlag och vad kan socialtjänsten göra då?

Hej!

jag har blivit kallad till socialtjänsten pga av min son 16 år kladdat olämpligt tecken på en bänk på skolan

Jag tycker såklart att han uppförde sig olämplig, men måste jag gå på mötet eller kan jag hänvisa till att vi sköter det själva utan deras inblandning ?

kan man säga nej? blir det konsekvenser ?

Lawline svarar

Hejsan! Roligt att du förlitar dig på oss för hjälp. Jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

Frågorna är om du kan säga nej till socialtjänsten och vad det kan bli för konsekvenser. Svaret på frågan är i för sig väldigt kort. Socialtjänsten lyder under socialtjänstlagen. Socialtjänstlagen 1kap 1§ 3st stadgas det att lagen är byggd på alla människors självbestämmanderätt och rätten till integritet. Lagen är således en "samtyckeslag" eller "frivillighetslag".

Det finns fall där socialtjänsten kan vidta åtgärder som inte kräver samtycke, men det är väldigt allvarliga fall om missbruk och där barn råkar väldigt illa ut vilket det verkar inte röra sig om i ditt fall.

Svar på frågorna.
Du kan säga nej till mötet och socialtjänsten kan inte göra något åt saken.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare