FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/03/2018

Kan man stämma Hyresgästföreningen?

Hej,

Jag har en fråga om Hyresgästföreningen.

Kan man som privatperson och som medlem i Hyresgästföreningen stämma Hyresgästföreningen?

Eller, kan jag som medlem i föreningen vidta rättsliga åtgärder mot dem, när de inte utför sina uppdrag korrekt? Det känns som om Hyresgästföreningen har egna lagar i det här landet, och advokater/jurister inte vågar ta tag i sådana ärenden?

Ha en fortsatt bra dag

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att stämma Hyresgästföreningen såväl som privatperson och som medlem i föreningen. Det finns även möjlighet att vidta ytterligare åtgärder än stämning. Det framgår emellertid inte av din fråga vilken sorts fel föreningen begår, varför jag inte kan uttala mig mer ingående. Vill du utveckla omständigheterna och återkomma, svarar jag gärna mer ingående.

I övrigt kan du kontakta oss på info@lawline.se om du vill ha hjälp med att upprätta stämningsansökan etc.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare